Akašita
Akašita (赤舌 Akashita) – japonų mitologinė būtybė, demonas, žinomas kaip keršytojas ginčuose dėl vandens, atnešantis su savimi tik blogį ir žalą. Pažodžiui jo vardas yra verčiamas kaip „raudonas liežuvis“ (赤 aka, liet. „raudonas“, 舌 shita, liet. „liežuvis“).
Pats Akašita yra bauginančios išvaizdos demonas su naguotomis rankomis, snukiu, apaugusiu juodais plaukais ir praverta didžiule burna, kurioje matosi ilgas raudonas liežuvis. Atsiranda Akašita vasarą, kai vanduo yra gyvybiškai svarbus sėkmingam ryžių derliui užtikrinti. Šis plaukuotas padaras-nasrai gyvena išskirtinai tamsiuose debesyse, retkarčiais išlįsdamas visa galva iš debesies, tačiau labai neilgam, tad apie jo išvaizdą daugiau nieko negalima pasakyti, kadangi visas jo kūnas yra paslėptas debesyje.
Legendos
Japonų mitologijoje yra daugybė įvairiausių demonų, dvasių ir vaiduoklių. Jų visuma vadinama jokajais. Bet kur galima surasti tam tikrą baubą, su savo istorija, japoniškai disciplinuotą ir žinantį ką, kada ir kur reikia gąsdinti arba persekioti. Taipogi, japoniškiems jokajams būdinga tam tikra klasifikacija ir reitingavimas, kaip ir demokratiškumas – jie gyvena netoli ir kontaktuoja su žmonėmis ne tik per šventes, bet net tuomet, kada jie patys to nori. Akašita – ne išimtis ir ši trumpa pasaka puikiai jį apibūdina:
„Seniai seniai viename kaime, kur augino ryžius, gyveno gobšus valstietis. Ryžių auginimui reikėjo labai daug vandens, tad ryžių laukai buvo sujungti sudėtingu akvedukų ir kanalų tinklu, leidžiančiu palaikyti vienodą vandens lygį. Tačiau viena vasara buvo ypatingai karšta ir atėjo sausra. Gobšus valstietis, pamatęs, kad pas jo kaimyną vandens laukuose buvo daugiau, ilgai negalvodamas atidarė kanalą ir nupylė visą kaimyno vandenį sau į laukus. Kaimynas buvo kuklus, tad niekam nesiskundė dėl gobšuolio nusikaltimo.
Vieną dieną gobšuolis dirbo laukuose netoli akveduko. Virš akveduko atsirado juodas debesis. „Lietus atėjo!” – pagalvojo valstietis, tačiau iš debesies į jį pažiūrėjo dvi didžiulės piktos akys, atsivėrė raudona burna ir akimirksniu vogtas vanduo buvo išgertas. Apstulbęs gobšuolis net nepastebėjo, kaip jo koją apipynė ilgas, raudonas padaro liežuvis. Pagavęs žmogų, demonas jį tučtuojau pakėlė nuo žemės ir prarijo. Kaimynai, kurie matė demoną, taip išsigando, kad nuo to laiko vandens daugiau niekas nevogė, o padarą užvadino Akašita dėl ilgo raudono liežuvio.“
Manoma, kad šis padaras yra pasiskolintas iš Kinijos ir susijęs su In ir jang doktrina (Japonijoje žinoma kaip onmyōdō arba in’yōdō), kur Akašita atitinka vieną iš šešių japonų kalendoriaus demonų: Akakučį (赤口 Akakuči, liet. „raudona burna“). Taipogi jis gali būti asocijuojamas su nesėkmių diena (赤舌日 šiakuzetsuniči).
Iki mūsų dienų atkeliavo ne tik žodinis monstro aprašymas. Akašita yra pavaizduotas XVIII-XIX a. ritinyje Bakemono dzukuši emaki (化け物尽くし絵巻 Bakemono zukushi emaki) tarp 24 tradicinių japonų pabaisų.
Šaltiniai:
Akašita, [internete]. Rasta: <http://www.bestiary.us/akasita, [žiūrėta 2015 balandžio 20].
Akašita. Japonų mostrai, [internete]. Rasta: http://www.liveinternet.ru/users/natako/post134578054, [žiūrėta 2015 balandžio 20].
赤舌, [internete]. Rasta: čia, [žiūrėta 2015 balandžio 20].
Toriyama, S., 1776. 画図百鬼夜行 – The Illustrated Night Parade of A Hundred Demons (in Japanese). Tokyo: Kadokawa Shoten Publishing Co.