Pages Navigation Menu

Azijos enciklopedija internete

Siedži

Siedži

Siedži (獬豸 xiè zhì) – tai kinų mitologinė būtybė, simbolizuojanti teisingumą. Pasakojama, kad ji geba atskirti gėrį nuo blogio, o nusikaltusius perduria savo ragu. Ši būtybė vaizduojama dvejopai: kaip padaras, turintis drakono galvą, elnio ragą, liūto akis, tigro nugarą, meškos liemenį, gyvatės žvynus, jaučio uodegą ir arklio kanopas, arba kaip ožka su ilgu tiesiu ragu.

Mitas
Imperatorius Jao (尧 Yáo) paskyrė Gaojao būti teisėju, nes šio veidas nerodydavo jokių emocijų, jis turėjo žalsvą odą ir paukščio snapą, buvo ryžtingas, aiškiai bei tvirtai kalbėjo, be to, buvo gabus, patyręs, nešališkas ir nepaperkamas. Kad ir kokioje sudėtingoje situacijoje jis būtų, visada sugebėjo iš jos išsisukti. Gaojao rėmėsi vienaragės dieviškosios ožkos, kurią jis augino, pagalba. Ožka buvo žalio plauko ir turėjo ilgą tiesų ragą ant galvos. Būtybė buvo rami, ištikima, sąžininga ir skyrė gerą nuo blogo. Tais atvejais, kai du žmonės susiginčydavo ir niekas kitas negalėdavo nustatyti kaltininko, ožka durdavo savo ragu nusikaltusiajam į pilvą. Gaojao visada atsivesdavo ožką klausytis teisiamųjų ir kai neįstengdavo teisti pats, ožka galėdavo jam padėti. Vienaragė ožka perdurdavo tik nusikaltėlį, o nekaltąjį palikdavo visiškai sveiką. Gaojao dėka imperatoriaus Jao eros metu teisingumo sistema buvo sąžininga, joje nė karto nepasitaikė neteisingai išspręstų bylų (Chen 2011, p. 100–102).

Korėjietiškas atitikmuo
Korėjoje ši teisingumą simbolizuojanti mitinė būtybė vaizduojama kaip vienaragis liūtas su kūną dengiančiais žvynais ir varpeliu ant kaklo. Ji vadinama Hete (해태, Haetae), arba Heči (해치, Haechi). Sakoma, kad Hete gali viską matyti, skirti gerą nuo blogo ir apsaugoti nuo nelaimių. Dėl šių bruožų Džiosono laikotarpyje (1392–1592 m.) šią būtybę dažnai vaizduodavo architektūroje, nes tikėta, kad ji apsaugos vietovę ir joje gyvenančius žmones. Manyta, kad pastatas su Hete simboliu yra atsparus ugniai ir žaibams. Dažniausiai jos skulptūrų galima rasti priešais rūmų vartus arba prie Džiosono dinastijos karalių kapaviečių (Yoon 2012, p. 121). Taip pat, norint apsisaugoti nuo blogos energijos, šios skulptūros statytos prie vietovių ar pastatų, kurių išdėstymas pagal fengšui atrodė netinkamas.

Ši mistinė būtybė vaizduojama ir šiais laikais. Nuo 2009 m. Hete yra Pietų Korėjos sostinės Seulo simbolis. Tiek Pietų Korėjoje, tiek Kinijoje Siedži/Hete atvaizdų galima aptikti teisės mokymo įstaigose.

Naudota literatūra:

  • Chen L., 2011.Chinese Myths and Legends (Introductions to Chinese Culture)[e. knyga]
    Rasta: Google books<http://books.google.com> [žiūrėta: 2015-04-29].
  • Clark E., Duomi L., 2013. China‘s law and symbol of justice: Xie Zhi.[internete] Rasta: <http://china.org.cn/opinion/2013-11/26/content_30711101.htm> [žiūrėta: 2015-04-30].
  • Yoon H., 2012. The Culture of Fengshui in Korea: An Exploration of East Asian Geomancy. [e. knyga] Lexington Books. Rasta: Google books<http://books.google.com> [žiūrėta:2015-04-29].

 

 

Redagavo Justina Tumaitė

2 votes