Pages Navigation Menu

Azijos enciklopedija internete

Sodžiu

Sodžiu

Sodžiu (kor. 소주, soju) – tradicinis Pietų Korėjos alkoholinis gėrimas, gaminamas iš ryžių, miežių bei saldžiųjų bulvių. Šis bespalvis, 14-24% alkoholinis gėrimas yra lengvo, gaivaus ir sodraus skonio. P. Korėjoje Sodžiu yra itin populiarus, jis neretai vadinamas šalies nacionaliniu gėrimu (Suh, 2004). Jis yra dažnai naudojamas įvairiems kokteiliams gaminti, iš kurių garsiausias yra somekas (kor. 소맥, somaek). Sodžiu yra išpilstomas į išskirtines žalio stiklo pakuotes, kurias galima išvysti daugelyje P. Korėjos, Kinijos ir Japonijos parduotuvių.

Istorija

Sodžiu gėrimo kilmės vieta yra siejama su Arabijos pusiasaliu. Jo gyventojai gamino gėrimą, kuris buvo vadinamas araku (arab. Araq, liet. „degtinė“). Į Korėjos pusiasalį, Gorjo (kor. 고려, Goryeo) dinastijos valdymo laikotarpiu (XIII a. pr.), šį gėrimą iš Arabijos atgabeno mongolų užkariautojai. Istorijos šaltiniai teigia, jog Čingischanas parsivežė araką į Mongoliją, o vėliau jo anūkas Chubilajus, pirmasis Juan (kin. 元朝, Yuán Cháo) dinastijos imperatorius, išplatino šį gėrimą Korėjos pusiasalyje (The Korea Foundation, 2013).

Tradiciškai, sodžiu gėrimas buvo gaminamas iš ryžių ir miežių, o pačio gėrimo alkoholio koncentracija dažnai siekdavo 40%. Vis dėlto, 1965 metais, ankstyvuoju P. Korėjos nepriklausomybės laikotarpiu, šalies valdžia uždraudė ryžių naudojimą alkoholio gamybos procese. Dėl šios priežasties atsirado nauja, vandeniu skiesta, sodžiu gėrimo versija, turinti mažesnę, 20-24% alkoholio koncentraciją (Hines, 2017). Įsigaliojus valdžios draudimui, vietoje ryžių imtos naudoti saldžiosios bulvės bei tapijoka (krakmolas, išgaunamas iš valgomųjų manijokų šaknų). Šiuo laikotarpiu taip pat įsikūrė žinomi Sodžiu gėrimo gamintojai: „Džinro Čamisul“ (kor. 진로 참이슬, Jinro Chamisul), „Čomčorom“ (kor. 처음처럼,  Chumchurum), „Good Day“ (kor. 좋은데이, Joeun Day). Sodžiu gėrimas patyrė ne vieną transformacijos procesą. Daugelis gamintojų, siekdami pritaikyti gėrimą šiuolaikinės rinkos poreikiams, modernizavo savo receptūrą. Vis dėlto, kai kurie gamintojai ir toliau tęsia autentiško distiliuoto sodžiu gamybą, laikydamiesi senosios gėrimo gaminimo receptūros (Melissa, 2016).

Gamybos procesas

Nors Sodžiu gamybos procese naudojami ingredientai skiriasi, tačiau dėl šios priežasties pats tradicinis gamybos principas nesikeičia. Šio gėrimo gamybos paslaptys ir tradicijos yra perduodamos iš kartos į kartą, dažniausiai moterų, kurios tradiciškai gamina šį korėjietišką alkoholinį gėrimą (The Korea Foundation, 2013).

Rūgimo proceso inicijavimui yra reikalingas kviečių pagrindo ingredientas nurukas (kor. 누룩, nuruk), kuris yra maišomas kartu su vandeniu. Išgavus reikalingą konsistenciją, visa masė yra supilama į dubenį ir tolygiai paskirstoma. Tuomet dubenyje esanti masė yra švelniai spaudžiama, siekiant suformuoti apvalią disko formą. Išimta disko formos masė yra paliekama išdžiūti. Po trijų savaičių fermentacijos proceso, sukietėjęs diskas yra sugrūdamas grūstuvėje. Išgauti milteliai yra maišomi su garuose išvirtais ir atvėsintais ryžiais. Visa ryžių ir kviečių miltelių masė yra sumaišoma su vandeniu ir supilama į molinius indus. Praėjus porai savaičių, masė yra supilama į korėjietišką distiliavimo prietaisą sodžugorį (kor. 소주걸이, sojugeori)  ir verdama iki tol, kol išbėga visas skystis. Šis skystis yra atvėsinamas, supilstomas į butelius, iš kurių galima mėgautis galutiniu produktu (The Korea Foundation, 2013).

Sodžiu rūšys

Tradicinis sodžiu yra distiliuojamas, tačiau norint išgauti tam tikrus specifinius skonius, reikia naudoti skirtingus gamybos procesus. Didžioji dalis sodžiu rūšių nėra brandinamos, nes yra manoma, jog šis gėrimas yra skanesnis ir sodresnis, kai yra šviežias ir nebrandintas (Liquorista, 2018b).

Distiliuotas sodžiu – Distiliuotai šio gėrimo versijai yra priskiriami visi tradiciniai skoniai. Distiliuotas sodžiu turi didžiausią alkoholio kiekio koncentraciją, nes jo gamybos procese nėra atliekami pašaliniai veiksniai. Vidutinis distiliuoto sodžiu stiprumas yra 25%, tačiau kartais gali siekti ir 40%. Natūralaus, distiliuoto sodžiu yra sunku rasti prekyboje, nes pastaruoju metu išpopuliarėjo kitos šio gėrimo rūšys (Liquorista, 2018b).

Skiestas sodžiu – Skiestas sodžiu yra išgaunamas tokiu pačiu principu kaip ir distiliuotas gėrimo variantas. Pagrindinis skirtumas yra tas, jog gamybos metu gėrimas yra praskiedžiamas vandeniu. Šis procesas leidžia gerokai sumažinti gėrimo alkoholio koncentraciją. Garsių sodžiu gamintojų skiestas gėrimo variantas yra 14% stiprumo. P. Korėjos gyventojai dažniausiai geria šią gėrimo versiją, nes ji daug lengvesnė, jos galima daugiau išgerti, o blogos savijautos tikimybė taip pat yra mažesnė (Liquorista, 2018b).

Įvairių skonių sodžiu – Pastaraisiais metais išpopuliarėjo įvairių skonių sodžiu. Šis gėrimo variantas yra gaminamas taip pat naudojant skiedimo principą. Pagrindinis skirtumas yra tas, jog gamybos proceso metu yra pridedami papildomi skoniai, tokie kaip greipfrutas, persikas ar ananasas. Šis gėrimas gali būti vartojamas kaip kokteilio pakaitalas (Liquorista, 2018b).

Garsūs sodžiu gamintojai

Korėjoje yra trys pagrindiniai sodžiu gamintojai, kurie gali pasigirti ilgomis gamybos tradicijomis. Savo produkcija jie aprūpina ne tik šalies, bet ir užsienio rinkas. P. Korėjos regionai turi savo atskirus sodžiu gamintojus, kurie gamina unikalius, savito skonio sodžiu gėrimus (Yoon, 2016).

Džinro (kor. 진로, Jinro) – tai populiariausias sodžiu gamintojas P. Korėjos rinkoje. Daugiausiai savo produkcijos šis gamintojas realizuoja šiauriniame P. Korėjos regione. Taip pat nemažai  produkcijos yra eksportuojama. Populiariausios gamintojo siūlomos rūšys yra „Džinro orginalusis“ (kor. 진로 오리지널, Jinro original) ir „Džinro gaivusis“ (kor. 진로 후레쉬, Jinrofresh). Šio gamintojo sodžiu išsiskiria savo stipriu skoniu, tačiau gamintojas taip pat gali pasiūlyti ir kiek švelnesnių bei sodresnių skonių (Liquorista, 2018a).

Čomčorom (kor. 처음처럼, Chumchurum) Palyginus su kitais sodžiu gamintojais, Čomčorom gėrimas yra silpnesnis, jis išsiskiria savo lengvu skoniu. Gėrimas yra populiarus tarp moterų bei jaunesnio amžiaus žmonių, kuriems nėra priimtinas tradicinis sodžiu skonis (Yoon, 2016).

Andongo sodžiu (kor. 안동소주, Andong soju) Šio gamintojo sodžiu yra mėgstamas korėjiečių ir užsieniečių. Palyginus su kitų gamintojų sodžiu, šis išsiskiria savo sodriu skoniu bei aukšta alkoholio koncentracija. Aukšta kokybė, ilgaamžės tradicijos ir ypatinga gamybos technika lėmė tai, kad šio gamintojo gėrimas P. Korėjoje yra teikiamas kaip dovana įvairių švenčių metu (Liquorista, 2018a).

Gėrimo etiketas

Sodžiu turėtų būti geriamas valgant maistą. Korėjiečių kalboje yra specialus žodis „andžiu“ (kor. 안주 , anju), kuris įvardina maistą ir užkandžius, skirtus vartoti kartu su alkoholiniais gėrimais. Sodžiu paprastai turėtų būti vartojamas valgant kiaulienos patiekalus, tokius kaip troškintas kiaulės kojas Džiokpal (kor. 족발, jokbal) arba virtą kiaulieną Bossam (kor. 보쌈, bossam) (Miller, 2013).

Korėjoje galioja sodžiu patiekimo ir gėrimo etiketas, kurio rekomenduojama laikytis užsieniečiams, besisvečiuojantiems šioje šalyje. Geriant sodžiu su kitais žmonėmis, negalima gėrimo įsipilti sau pačiam. Dažniausiai gėrimą įpila vyriausias žmogus, o jam pilant, taurelę reikia laikyti abiem rankomis. Įpiltą sodžu reikia išgerti veidu nusisukus nuo to žmogaus, kuris gėrimą įpylė. Toks gestas korėjiečių kultūroje simbolizuoja pagarbą ir nuolankumą (Hines, 2017).

Sveikatos ir sodžiu ryšys

2015 metais Seulo Nacionalinio Universiteto ligoninės neurologijos skyriaus mokslininkai atliko tyrimą, kurio rezultatai atskleidė, jog kelios sodžiu taurelės per dieną gali sumažinti insulto tikimybę. Tyrimo iniciatorius profesorius Bae Hee Jun kartu su savo komanda atliko tyrimą, kuriame dalyvavo virš 5 tūkstančių pacientų. Tyrimas parodė, kad vyrams geriant po vieną sodžiu taurelę per dieną, insulto tikimybė sumažėja 62%. Dvi taurelės tikimybę sumažina 55%, o trys taurelės – 45%. Moterims insulto tikimybė labiausiai sumažėja išgeriant vieną ar dvi sodžiu taureles per dieną. Savo tyrimo straipsnyje Bae Hee Jun (2015) pabrėžia, jog teigiamus tyrimo rezultatus lėmė maži sodžiu suvartojimo kiekiai.

Sodžiu gėrimo tradicijų kaita korėjiečių kultūroje

Sodžiu yra vadinamas nacionaliniu P. Korėjos alkoholiniu gėrimu. Daugelį metų pagrindiniai sodžiu vartotojai buvo vyrai, tačiau pastaraisiais metais, atsiradus lengvesnėms produkto versijoms, šiuo gėrimu taip pat susidomėjo ir moterys. Esminis pokytis sodžiu gamyboje įvyko 1990 metais, kai buvo pradėtas mažinti alkoholio koncentracijos kiekis šiame gėrime. Pagrindinė to priežastis – išaugęs korėjiečių noras laikytis sveikos gyvensenos principų. Atsiradus lengvesnėms gėrimo versijoms, išaugo ne tik moterų, bet ir jaunimo susidomėjimas sodžiu. Gamintojai ėmė gaminti savo produkciją, atsižvelgdami į jaunosios kartos poreikius. Tai nulėmė įvairių sodžiu skonių atsiradimą (Melissa, 2016).

Sodžiu korėjiečių kultūroje visuomet buvo daugiau nei tik paprastas alkoholinis gėrimas. Industrializacijos laikotarpiu jis buvo vienybės simboliu. Tai buvo gėrimas, kuris padėdavo atsipalaiduoti ir kartu praleisti laiką pavargusiems darbininkams. Šios tradicijos suformavo dabartinę korėjiečių alkoholinių gėrimų vartojimo kultūrą, kuriai būdingas vieningumas ir pagarba. Svečiuojantis šioje šalyje reikėtų nepamiršti, kad atsisakymas kartu išgerti sodžiu gali reikšti asmens norą atsiskirti nuo grupės, o kolektyvistinėje korėjiečių kultūroje tai yra laikoma nemandagumo gestu (Koehler, 2014).

Naudota literatūra

  1. Bae, H., et al. 2015. Moderate alcohol intake reduces risk of ischemic stroke in Korea. Tyrimas. Seoul National University Department of Neurology.
  2. Hills, G., 2010. Soju time. [nuotrauka]. Prieiga per internetą: Čia [žiūrėta 2018 m. lapkričio 23d.].
  3. Hines, N., 2017. Soju: Everything You Need to Know About Korea’s National Drink. Vinepair. [Internete] 2017 kovo 7. Prieiga per internetą: Čia [žiūrėta 2018m. Lapkričio 12d.].
  4. Yoon, J., 2016. Top 5 Soju Brands in KoreaSeoul Space. [Internete] 2016 birželio 10. Prieiga per internetą: Čia [žiūrėta 2018 m. lapkričio 10 d.].
  5. Koehler, R. 2014. Korean Wines & Spirits: Drinks That Warm the Soul. Seoul: Seoul Selection, p. 27-43.
  6. Liquorista, 2018a. Best Brands of Soju 2018.Prieiga per internetą: Čia [žiūrėta 2018m. lapkričio 12d.].
  7. Liquorista, 2018b. The Different Types of Soju Explained.Prieiga per internetą: Čia [žiūrėta 2018m. lapkričio 12d.].
  8. Melissa, 2016. The history of soju and its modernization10 magazine. [Internete] 2016 liepos 28. Prieiga per internetą: Čia [žiūrėta 2018m. lapkričio 10d.].
  9. Miller, N., 2013. Soju: the most popular booze in the world. The Guardian. [Internete] 2015 gruodžio 2. Prieiga per internetą: Čia [žiūrėta 2018m. lapkričio 12d.].
  10. Suh, C. sud., 2004. An Encyclopaedia of Korean Culture. Seoul: Hansebon, p. 387-388.
  11. The Korea Foundation, 2013. Koreana: Korean Culture & Arts. The Ins and Outs of Soju Drinking Culture of Koreans Vol.27. Seoul: Samsung Moonhwa Printing Co.

Redagavo Andrius Bimbiras

0 votes