Daruma
Daruma – (jap. 達磨 daruma), dar kitaip vadinama Dharmos lėlė, yra apvali, tuščiavidurė japonų lėlė, sukurta pagal budizmo dzen sektos įkūrėją Bodhidharmą (jap. 菩提達磨 Bodaidaruma). Šios lėlės dažniausiai yra raudonos spalvos, vaizduojančios barzdotą vyriškį – Dharmą. Lėlės dizainas ir spalva gali keistis priklausomai nuo regiono ir menininko. Nors kai kurių daruma yra laikoma žaislu, šios lėlės dizainas yra turtingas simbolizmu ir labiau vertinamas kaip sėkmę nešantis talismanas. Ši lėlė simbolizuoja atkaklumą ir sėkmę, todėl daruma yra populiari dovana siekiant padrąsinti.
Atsiradimo legenda
Apie darumos figūrėlės atsiradimą vyrauja daug legendų, tačiau visų legendų reikšmė išlieka tokia pati. Lėlė simbolizuoja Darumą Daišį (jap. 達磨大師 Daruma Daishi) (maždaug V a.), dzen sektos įkūrėją. Legenda byloja, kad daruma buvo trečiasis princas Pietų Indijos karalystėje. Būdamas aštraus proto jis sekė Didžiojo meistro Prajnataros mokymus, kur jis intensyviai mokėsi budizmo ir toliau sekė savo mokytojo pėdomis. Vėliau Daruma Daišis buvo pakviestas imperatoriaus Vu pamokslauti Kinijoje. Tačiau imperatorius Vu nesuprato Darumos pamokslų, todėl Daruma keliavo toliau, kirsdamas Jangdzės upę, kai atsidūrė Šaolinio šventykloje, šalia Lojango.
Kadangi Songo kalnas (kin. 嵩山 Songshan) buvo vienas iš penkių didžiųjų religijos centrų Kinijoje, Daruma kalno papėdėje esančioje oloje praleido medituodamas devynerius metus. Vėliau Edo žmonės įsivaizdavo šį ilgą meditacijos periodą, kaip laikotarpį, per kurį Daruma užsiaugino ilgą barzdą, o jo rankos ir kojos sudžiūvo ir tapo nenaudingos, ir taip šis įvaizdis pavirto į lėlę, kuri yra populiari iki šių dienų.
Forma
Darumos gaminamos iš papje mašė, yra apvalios formos, tuščiavidurės su svareliu dugne, kuris neleidžia lėlei nugriūti ir padeda jai grįžti į pradinę poziciją. Japoniškai toks žaislas yra vadinamas „okiagari“ ( 起き上がり). Japonijos populiariojoje kultūroje, daruma vaizduojamas su šalia esančia fraze „Septynis kartus kritęs, aštuntą atsistoja“ (jap.七転び八起き Nanakorobi Yaoki).
Spalva
Šių dienų darumos lėlės būna skirtingų spalvų, bet dauguma spalvų jokios ypatingos reikšmės neturi. Tačiau komerciniais tikslais kai kurios spalvos įgijo reikšmę, norint padėti vartotojams siekti tam tikrų tikslų, pavyzdžiui:
- Raudona – sėkmė ir turtai;
- Balta – tyrumas;
- Geltona ar aukso spalvos – pinigai ir šlovė;
- Oranžinė – pasisekimas mokykloje;
- Juoda – apsaugo nuo nesėkmių;
- Žalia – sveikata;
- Mėlyna – švietimas;
- Violetinė – savęs tobulinimas ir asmenybė;
- Rožinė – meilė ir romantika;
- Sidabrinė – socialinis statusas.
Akys
Darumos yra parduodamos be akių. Pagal tradiciją, dauguma japonų įsigyja šias lėles per Naujuosius metus ar kitas svarbias šventes. Tada pradedama akių piešimo ceremonija (jap. 開眼式 Kaigen Shiki). Sugalvoję norą, nupiešia kairiąją lėlės akį. Jeigu per vienerius metus noras išsipildo, atiduodant pagarbą lėlei yra nupiešiama dešinioji akis. Kai nupiešiamos abi akys dar yra sakoma „abi akys atsiveria“ (jap. 芽が出る ar 目が出る me ga deru, 目が出た me ga deta ar 両目が開く ryōme ga aku). Metų pabaigoje žmonės nuneša savo senas darumas į vietinę šventyklą, kur jos yra sudeginamos lauže su tūkstančiais kitų darumos talismanų ceremonijoje Daruma Kujo (jap. 達磨供養 Daruma Kuyō ). Per tokius renginius yra įprasta įsigyti naują lėlę ateinantiems metams, kad ciklas būtų pradėtas iš naujo.
Mokslininko Kido Čiūtaro (jap. 木戸忠太郎 Kido Chūtarō) tyrimai rodo, kad darumos pardavimas su pavaizduotomis akimis prasidėjo apie 1764 metus, siaučiant raupų epidemijai. Tuo metu daruma buvo naudojama kaip talismanas apsaugantis nuo ligos komplikacijų, kurios galėjo paveikti regėjimą. Taip pat, kadangi prekeiviui pačiam pavaizdavus lėlės akis, lėlė gali įgyti veido išraišką, dėl kurios ji gali atrodyti keista arba pikta, dauguma prekeivių pradėjo palikti atsakomybę lėlių akis nupiešti patiems pirkėjams. Daruma be pavaizduotų akių neturi jokios veido išraiškos, todėl vis labiau buvo pradėta propaguoti lėlės be vyzdžių prekyba, kuri skatino pirkėjus pačius pirma nupiešti vieną, o vėliau, pasveikus ligoniui, kitą akį. Dėl šios priežasties žmonės pradėjo tikėti, kad darumos yra apsauginiai talismanai. Nors akies piešimo tradicija, prasidėjo maždaug 1772 m., tačiau vos tik atsiradus vakcinai prieš raupus, darumos, kaip regėjimo išsaugotojo įvaizdis, pakito į sėkmę nešantį talismaną.
Barzda
Darumos veido plaukai yra gyvūnų, kurie Azijos kultūroje įkūnija ilgaamžiškumą – gervė ir vėžlys, simbolinė reprezentacija. Antakių forma simbolizuoja gervę, o žandenos – vėžlio kiautą. Toks darumos lėlės dizainas buvo sukurtas pagal patarlę, „Gervė gyvena 1000 metų – vėžlys 10000 metų “.
Princesė Daruma
Princesė Daruma (jap. 姫だるま hime daruma) ir ponia Daruma (jap. 女だるま onna daruma) yra paralelės tradicinei Dharmos reprezentacijai. Dharma dažniausiai vaizduojamas kaip raumeningas, augalotas vyras. Moteriškųjų darumos lėlių atsiradimo motyvą konstatuoja socialiniai pasikeitimai, išsivystę Edo periodu (1615–1868 metais). Klasių skirtumai prekeivius priskyrė žemiausiajai pozicijai. Šis įvykis leido susikurti atskirai prekeivių kultūrai, kuri buvo sutelkusi dėmesį ties humoru ir šaipymuisi iš to, ką aukštesnės klasės laikė šventu. Dėl šios priežasties Dharma buvo pradėtas vaizduoti kaip prostitutė, kadangi prostitutės demonstravo tokį patį okiagari – pakilimo parkritus principą. Garsūs dailininkų meno kūriniai taip pat buvo pertapyti, vietoj Bodhidharmos pradėta vaizduoti moteris.
Darumos lėlės pėdomis greitai sekė ponia Daruma. Nors moteriški Dharmos motyvai Edo periodu buvo satyriniai, moteriškos darumos lėlės išsaugojo tokį patį talismano ir gėrio nešėjo įvaizdį.
Darumos gamyba
Darumos lėlių gamyba prasidėjo Takasakio (jap. 高崎市 Takasaki shi) mieste, Gunmos prefektūroje, vėlyvajame XVII a. Šių lėlių gamybą pradėjo ūkininkai, kaip priemonę, siekiant užkirsti badui kelią. Šorindzano Darumos šventykloje (jap. 少林山達磨寺 Shōrinzan darumaji), Takasakyje, ūkininkai pradėjo gaminti lėles iš papje mašė kaip būdą užsidirbti pinigų. Dabar šimtai ūkių kasmet pagamina apie 1,6 milijonų darumos lėlių, kurios sudaro 80% visos pagaminamos darumų produkcijos Japonijoje. Kiekvienais metais sausio 6–7 dienomis, Šorindzano Darumos šventyklos apylinkėse, vyksta darumų turgus (jap. 達磨市 Daruma Ichi), kurio aplankyti atvyksta tūkstančiai žmonių.
Darumos mugė
Šių laikų Japonijoje yra gausu akių piešimo ceremonijų darumoms. Pavyzdžiui, Džindajaus šventykla (jap. 深大寺Jindaiji) Tokijuje rengia kasmetinę darumos mugę kiekvienais metais kovo 3-4 dienomis. Mugės metu žmonės perka darumas, sumokėdami vienuoliui, kad šis nupieštų kairiąją lėlės akį, tardamas sanskrito garsą „A“, kuris simbolizuoja, kad noras jau buvo sugalvotas. Jeigu noras išsipildo, dešinioji akis turi būti nupiešta tariant sanskrito garsą „N“, kuris simbolizuoja, kad noras jau buvo išpildytas. Darumos akių atvėrimo ceremonija Džindajaus šventykloje simbolizuoja noro pradžią ir pabaigą. Mugės, skirtos pardavinėti darumas, yra rengiamos įvairiose Japonijos vietovėse. Trys darumos mugės Japonijoje yra populiarios ir žinomos kaip „Trys didžiosios Japonijos mugės“ (jap. 日本三大だるま市 Nihon Sandai Daruma Ichi), kurios yra:
- Šorindzano Darumos šventykloje Takasakyje kasmet sausio 6-7 dienomis;
- Džindajaus šventykloje Tokijuje kovo 3-4 dienomis;
- Imaisano Mioho šventykloje (jap. 今井山妙法寺 Imaisan Myōhouji) Šidzuokoje 7-9 mėnesiais pagal mėnulio kalendorių.
Naudota literatūra
- Campbell, A., Nobel, D. S., 1993. Daruma. Illustrated Encyclopedia of Japan. Tokyo: Kodansha Ltd. p. 273-274.
- Daruma, 2016. About Daruma doll. Daruma.jp. [internete] 2016. Prieiga per internetą: Čia [ žiūrėta 2017m gegužės 14d.]
- Domodaruma, 2016. Daruma Doll: History of Japanese wishing dolls. Domodaruma.com. [internete] 2016 vasaris 20. Prieiga per internetą: Čia [žiūrėta 2017m. gegužės 13 d.].
- Encyclopedia of Japan II, 1983. Daruma fairs. Encyclopedia of Japan II. Tokyo: Kodansha Ltd. p. 77-78.
- Greve, G. 2002. Goshiki Daruma and Color Symbols. Internet archive. [internete] 2002 gegužė. Prieiga per internetą: Čia [žiūrėta 2017m. gegužės 13 d.].
- Greve, G. 2002. Mini Daruma and a Tiny Encyclopedia about Daruma. Internet archive. [internete] 2002. Liepa. Prieiga per internetą: Čia[žiūrėta 2017m. gegužės 13 d.].
- Greve, G. 2002 Tsurukame – Crane, Tortoise and Daruma for Good Luck. Internet archive. [internete] 2002 birželis. Prieiga per internetą: Čia [žiūrėta 2017m. gegužės 14 d.].