Giaru subkultūra
Japonija yra žinoma ir išsiskirianti dėl joje vyraujančių mados tendencijų, skirtingų stilių bei subkultūrų. Šalis yra laikoma viena madingiausių visame pasaulyje (Clarke 2025). Viena iš mados tendencijų, tapusi dideliu Japonijos mados bruožu yra Haradžiuku (原宿 Harajuku) stilius, kuris išsivystė Tokijaus Haradžiuku rajone. 1990 metų pabaigoje šis stilius pradėjo garsėti, plėstis bei traukti viso pasaulio dėmesį dėl savo unikalumo, spalvų ir neįprastumo ,,kuklios“ Japonijos kontekste (Putri & Sundayra 2025). Haradžiuku stilius yra mados branduolys, kuris daro įtaką ne tik Japonijai, Azijai, bet ir tolimiausioms pasaulio šalims. Kitaip tariant, Haradžiuku stiliaus mergina, yra bet kokia mergina gatvėje, rodanti tikrąją save, nebijodama praeivių nuomonių, nesijaučianti suvaržyta, taip pat priimanti ir išreiškianti madą kaip meno formą. 1997-ieji buvo labai svarbūs Japonijos mados pasauliui, kadangi šiais metais, fotografas Aokis Šioičis (青木正一 Shoichi Aoki), mėgstantis įamžinti žmonių individualumą ir unikalumą jų išvaizdoje bei dėvimuose drabužiuose, savo fotografijas patalpino mėnesiniame gatvės mados žurnale ,,FRUiTS”, kuris vėliau tapo vienu svarbiausių Japonijos stiliaus subkultūras demonstruojančių literatūros leidinių mados bendruomenėje (Sontag 2017).
Viena iš žurnale vaizduojamų subkultūrų buvo giaru (ギャル gyaru) subkultūra. Šis pavadinimas yra kilęs nuo angliško žodžio „gal“, kuris būtų verčiamas „mergina“. Šis stilius pradėjo kurtis apie 1970 metus su tikslu pasipriešinti varžantiems ir griežtiems Japonijos grožio standartams, ypač merginoms bei jaunoms moterims (Martin 2022). Japonijoje buvo tikimasi, jog merginos bandys palaikyti kuo šviesesnę odą, nešios natūralią kosmetiką, rengsis kukliai, per daug nesireikš ir bus švelnios bei tylios. Pagal Japonijos visuomenę, tai yra taisyklės, kurių laikytis privaloma, norint atrodyti patraukliai bei moteriškai (Spiegel 2024). Nenorėdamos laikytis tokių taisyklių, merginos pradėjo priešintis ir ekspermentuoti su savo išvaizda, dauguma taisyklių apvertė aukštyn kojomis, taip sukurdamos giaru subkultūrą. Šiai subkultūrai būdinga tamsi oda, sukurta netikro įdegio pagalba, ryškus bei akis didinantis makiažas, dažyti, šviesinti ir pūsti plaukai, aprangos atviros, provakuojančios, daug gyvūnų raštų. Jų asmenybės irgi nebuvo kuklios, jos turėjo sau priimtiną kalbėseną, daug keikėsi, laisvai ir drąsiai save reiškė, vakarus praleisdavo vakarėliuose, daug linksminosi (Nguyen 2013). Taip pat 1989 metais išleistoje mangoje (japoniškame komikse) pavadinimu ,,Sweet Spot“, buvo paminėtas terminas „ojadži giaru“ (オヤジギャル oyaji gyaru), kuris būtų verčiamas kaip vidutinio amžiaus vyro giaru. Tai buvo bene pirmas šaltinis, dėmesį nukreipęs ne į giaru unikalią bei akį traukiančią išvaizdą, o pabrėžęs, jog tai yra merginos, kurioms patinka tipiškai vyrams priskiriamos veiklos, parodė jų kalbos kultūros, manierų, elgesio trūkumus (Ibáñez Santiago 2025). Vėliau, šiuolaikinės giaru merginos buvo lyginamos su ojadži giaru.
Giaru substiliai
Giaru subkultūra gali būti smulkiau suskirstyta į substilius. Substiliai dažnai susiformuoja, kai pagrindinis stilius yra išskiriamas į grupes pagal spalvas, temas arba kitus aspektus. Jie dažniausiai seka pagrindinio stiliaus idėjas, išlieka panašūs, bet tuo pačiu, turi ir skirtumų, detalių, kurios yra unikalios būtent tam substiliui (Japanese fashion).
Ane giaru
Ane giaru (姐ギャル ane gyaru) pavadinimas būtų verčiamas kaip vyresniosios sesės, arba maištaujančios sesės giaru. Šiam substiliui yra būdingas ne tik šiurkštesnis elgesys, bet ir juodos, pilkos, tamsios spalvų paletės, dažnai matomi auskarai ne tik ausyse, bet ir lūpose, nosyse, tatuiruotės, plėšytos kelnės (Japanese Fashion Wikia). Tačiau šios merginos nesidrovi atrodyti ir klasiškai: aukštakulniai, odiniai, kailiniai drabužiai irgi jų dalis. Plaukai dažniausiai būna nešviesinti, bet dažyti juodai, tamsiai rudai, oda per daug netamsinta, makiažas paprastesnis, juodi akių pravedimai ir maištaujantis charakteris. Ane giaru substilius dažniau sutinkamas ne paauglių, bet vyresnių merginoų tarpe, dažnai iki 35-erių metų (The Gyaru Wiki 2024).
Manba giaru
Manba (マンバ manba) substilius sužibėjo 2003-2004 metais. Šis stilius koncentruojasi į mielumą, kitaip tariant kavaji (かわいい kawaii), yra naudojami kačių elementai bei daugiau pastelinių spalvų. Manba giaru krenta į akį dėl savo itin ekstremalaus makiažo, kadangi tam yra skiriama daugiau dėmesio, nei patiems drabužiams. Išvaizdoje vyrauja labai tamsi oda, daug baltų šešėlių tiek virš, tiek po akimis, balta linija einanti per nosies pertvarą, baltos spalvos lūpos, storas akių apvedimas, plaukai šviesinti, ant veido naudojami lipdukai ir blizgučiai. Šios merginos mėgo dekoruoti ir puošti savo daiktus tokius, kaip telefonų dėkliukus, rankinukus, taip pat ir savo ilgus nagus dažnai dekoruodavo mielais mažais pakabukais ir kitais blizgučiais. Šis substilius dažnai laikomas išnykusiu, tačiau dar kartais galima pamatyti manba substilių giaru bendruomenėse (The Gyaru Wiki).
Roma giaru
Roma giaru (ロマギャル roma gyaru) yra romantiško stiliaus giaru. Jis yra laikomas vienu paprastesnių, švelnesnių ir moteriškesnių giaru stilių. Jam būdingi nėriniai, taškuoti, languoti drabužiai, daugiau suknelių. Dažnai dėvimi žieminiai batai arba aukštakulniai su kelius siekiančiomis kojinėmis. Plaukų spalvos varijuoja nuo tamsiai rudų iki vidutiniškai šviesių, plaukai rišami į netvarkingus kuodus ar uodegas. Makiažas natūralus, nagai lakuojami švelniomis spalvomis, neretai piešiamas prancūziškas manikiūras. Roma giaru tiek daug neišsiskiria iš visuomenės, kaip kiti giaru substiliai (The Gyaru Wiki 2025).
Giaru dabar
Laikui bėgant giaru subkultūra vis mažėjo, populiarus mados žurnalo ‚,egg (エッグ eggu)”, skirto įvairiausioms giaru madoms bei substiliams, 2014 metais leidyba nutrūko. Tačiau sulaukęs daug palaikymo iš giaru bendruomenės Japonijoje ir visame pasaulyje, 2017 metais vėl buvo atgaivintas (The Gyaru Wiki 2024). Taip pat Haradžiuku rajone buvo atidaryta giaru mokykla, mokanti merginas, kaip būti savarankiškoms, stiprioms, kaip išreikšti save. Mokykla padeda išmokti socialinių medijų rinkodaros ir užveda ant kelio merginas, norinčias tapti televizijos žvaigždėmis (Kahan 2024).
Naudota literatūra
- AbeSpiegel, 2025. ,,The Evolution of Gyaru Culture: From the 90s to Today‘‘, Geinokai BIJ Big In Japan. Prieiga per internetą: <https://geinokai.jp/blog/2025/03/23/the–evolution–of–gyaruculture/> [žiūrėta 2025 spalio 14 d.].
- Clarke, A.O., 2025. ,,What is Japanese style today?‘‘, Vogue Business. Prieiga per internetą: čia [žiūrėta 2025 spalio 14 d.].
- Ibáñez Santiago, J.F., 2025. Rebelión contra los cánones de belleza: Análisis sociológico del estilo ganguro gyaru y su impacto en la cultura japonesa. Bakalauro darbas. Granados universitetas.
- Japanese Fashion Wikia. ,,Ane Gyaru‘‘, Japanese Fashion Wikia. Prieiga per internetą: čia [žiūrėta 2025 spalio 15 d.].
- Japanese Fashion Wikia. ,,Substyles‘‘, Japanese Fashion Wikia. Prieiga per internetą: čia [žiūrėta 2025 spalio 15 d.].
- Kahan, K., 2024. ,,Japan’s Gyaru Revival‘‘, Tokyo Weekender. Prieiga per internetą: čia žiūrėta 2025 spalio 14 d.].
- Martin, H., 2022. ,,The History of Gyaru- a Fashion Rebellion‘‘, Valor Dictus. Prieiga per internetą: čia [žiūrėta 2025 spalio 14 d.].
- Nguyen, Q., 2013. ,,Gyaru‘‘, Subcultures and Sociology. Prieiga per internetą: čia [žiūrėta 2025 spalio 14 d.].
- Putri, A.A.D. and Sundayra, L., 2025. ,,Pandangan anak muda Jepang terhadap trend fashion gyaru‘‘, Jurnal Daruma: Linguistik, Sastra dan Budaya Jepang, 5(1), p. 24–33.
- The Gyaru Wiki, 2024. ,,Ane Gyaru‘‘, The Gyaru Wiki. Prieiga per internetą: čia [žiūrėta 2025 spalio 18 d.].
- The Gyaru Wiki, 2024. ,,Egg (Magazine)‘‘, The Gyaru Wiki. Prieiga per internetą: čia [žiūrėta 2025 spalio 18 d.]
- The Gyaru Wiki, 2024. ,,Manba Gyaru‘‘, The Gyaru Wiki. Prieiga per internetą: čia [žiūrėta 2025 spalio 18 d.]
- The Gyaru Wiki, 2024. ,,Roma Gyaru‘‘, The Gyaru Wiki. Prieiga per internetą: čia [žiūrėta 2025 spalio 18 d.]
- Sontag, M., 2017. ,,Street Styles of Japan‘‘, Yatta-Tachi. Prieiga per internetą: čia [žiūrėta 2025 spalio 14 d.].

