Hirojukis Savano
Hirojukis Savano (jap. 澤野 弘之, Sawano Hiroyuki) tai japonų muzikantas ir kompozitorius, geriausiai žinomas dėl savo kompozicinių darbų naudojamų įvairiose TV dramose, animė ir filmuose. Savano gimė Tokijuje, 1980 m. rugsėjo 12 d.
Ankstyvasis gyvenimas
Nuo pradinių klasių Hirojukis Savano grojo pianinu, o būdamas 17-os metų mokėsi kompozicijos, aranžuotės, orkestravimo ir fortepijono grojimo pas Nobučiką Tsuboi (jap. 坪井信親, Tsuboi Nobuchika). Per interviu su gerai žinoma Amerikos įmone „Crunchyroll“, kuri užsiima animė bei dramų platinimu, leidimu, gamyba ir licencijavimu, Savano teigė, jog „kai buvau vaikas, mane sužavėjo Čage ir Aska (jap. チャゲ&飛鳥, Chage & Aska) muzika ir pradėjau siekti būti muzikantu. Vėliau mane patraukė Tetsuja Komuro (jap. 小室哲哉, Komuro Tetsuya) kaip menininkė, prodiuserė ir vaizdo muzikantė ir pradėjau siekti tapti kompozitoriumi. Kai mokiausi vidurinėje mokykloje, Riuičio Sakamoto (jap. 坂本龍一, Sakamoto Ryu’ichi) ir Džo Hisaišio (jap. 久石譲, Hisaishi Joe) muzikos dėka susidomėjau vaizdinės muzikos pasauliu ir pradėjau orientuotis į instrumentinės muzikos kūrimą.” (Crunchyroll, 2021). Vaikystėje Hirojukis mėgo animė, tokią kaip „Princesė Mononoke“ (jap. もののけ姫, Mononoke-hime), „Metropolis“ (jap. メトロポリス, Metoroporisu) taip pat klausėsi muzikos iš „Dvasia Šarvuose: Kompleksas Atskirai“ (jap. 攻殻機動隊, Ghost in the Shell: Stand Alone Complex). (Crunchyroll, 2021).
Kūrybinis stilius
Kompozitoriaus Savano kūriniai yra itin emocionalūs ir didingi, jo muzikinis stilius apima nuo paprastos orkestro klasikos iki roko ir džiazo akompanimentų, o visuose juose galima išgirsti labai didelę instrumentų įvairovę. Jį išskiriantis bruožas iš kitų yra tai, kad Savano turi ypatingų įgūdžių kurti muziką, geriausiai atspindinčią ypač emocionalią ir reikšmingą sceną. Jo kūriniai gali padėti žiūrovui susitapatinti su muzika ir geriau suprasti bei interpretuoti, kas iš tikrųjų vyksta ir ką vizualiniame kūrinyje norėta pasakyti. Jei personažas susiduria su praradimu, tuomet tas poveikis būna labai sustiprintas muzikos galia ir žiūrovams padeda įsijausti į sceną. Jei veikėjas susiduria su išbandymu ar ketina eiti į mūšį, kompozitorius iššaukia emocijas net prieš stebėtojui visiškai suprantant sceną, be veikėjo žodžių ar dialogo.
Hirojukis Savano yra gerbiamas ne tik dėl to, kad jis yra savo instrumento virtuozas, tiesą sakant, atlikėjo fortepijonas vos girdimas daugelyje jo parašytų dainų. Vietoj to, jis yra garbinamas dėl jo sugebėjimų panaudoti įvairius jį supančius instrumentus.
Savo kūriniuose jis pats nedainuoja, tačiau juose yra kitų gerai žinomų vokalistų tokių, kaip: Još Morita (jap. 森田ヨシュ, Yosh Morita); LiSA (tikrasis vardas Liza Oribė (jap. 織部 里沙, Oribe Risa)), kuri yra viena iš labiausiai pripažintų Japonijos vokalisčių, ypač animė muzikoje (The Honey Pop 2020); Mika Kobajaši (jap. 小林未郁, Mika Kobayashi); Aimer (jap. エメ, Eme); Tielle (jap. チエル, Tieru), bei daugybė kitų vokalistų. Be to, Savano savo gyvuose koncertuose niekada nėra pats dainavęs, nei kaip pagrindinis, nei foninis vokalas.
Dar vienas unikalus Savano meninės saviraiškos bruožas yra jo sugalvotų ekstravagantiškų dainų pavadinimai, pvz., „ətˈæk 0N tάɪtn“ (2013), „Βίος ir Cóunter ・ attàck-m’ænkάɪnd“ (2013). Tokios formos naudojimas nėra paaiškintas.
Karjera bei populiariausi projektai
Šiais laikais Hirojukis Savano dėl savo unikalių bei estetiškai ištobulintų orkestrinių kūrinių daugeliui yra žinomas kaip Japonijos Hansas Zimmeris (angl. Hans Zimmer). Nuo 2004 m. aktyviai dirbęs kaip kompozitorius 2006 m. pirmą kartą pelnė pripažinimą už sukurtą muziką televizijos dramoje „Medicinos Drakono Komanda“ (jap. チームメディカルドラゴン, Chīmu medikaru doragon). 2009 m. jis išleido savo pirmąjį albumą „musica“, kuriame buvo keletas jo populiaresnių dainų, sukurtų televizijos laidoms, įskaitant dramos „Medicinos Drakono Komandos“ intarpas „Aesthetic“, kuriame skamba Aikos Sekijamos (jap. 関山藍果, Sekiyama Aika) vokalas. Vienas iš svarbiausių Hirojukio Savano karjeros etapų yra jo kūryba viename populiariausių šiuolaikinių animė – „Titanų Ataka“ (jap. 進撃の巨人, Shingeki no Kyojin). Šis animė yra ypač intensyvios tematikos ir nagrinėja mažiau diskutuojamas, sunkesnes, daug rečiau animaciniuose filmuose pasirodančias temas. Joms pabrėžti buvo pasitelktas virtuozo Savano specifinis stilius, o kartu su jo kompoziciniais gebėjimais šis pasaulis buvo visiškai atgaivintas.
Jo muzikiniai kūriniai yra girdimi populiarumo bei apdovanojimų susilaukusių animė, tokiuose kaip:
Mėlynasis Egzorcistas (jap. 青の祓魔師, Ao no Ekusoshisuto) 2011,
Kaltoji Karūna (jap. ギルティクラウン, Giruti Kuraun) 2012,
Titanų Ataka (jap. 進撃の巨人, Shingeki no Kyojin) 2013,
Nužudyk la Kill (jap. キルラキル, Kiru Ra Kiru) 2013,
Septynios Mirtinos Nuodėmės (jap. 七つの大罪, Nanatsu no Taizai) 2014,
Kabaneri iš geležinės tvirtovės (jap. 甲鉄城のカバネリ, Kōtetsujō no Kabaneri) 2016.
Naudota literatūra
- Ariko, 2016. „4 Composers Behind That Awesome Anime Soundtrack Music“, Wow Japan.asia Anime Festival Asia. Rasta: <https://wowjapan.asia/4-composers-behind-that-awesome-anime-soundtrack-music/> [žiūrėta: 2021 gruodžio 21].
- Cardine, K., 2021. „Interview: Hiroyuki Sawano on Creating the Epic Music Behind Promare, Gundam Unicorn and More“, Crunchyroll.com. Rasta: <https://www.crunchyroll.com/anime-feature/2021/02/12-1/interview-hiroyuki-sawano-on-creating-the-epic-music-behind-promare-gundam-unicorn-and-more> [žiūrėta: 2021 gruodžio 21].
- Hanson, K., et. al., 2021. „Interview: Music Composer Hiroyuki Sawano“, anitrendz.net. 2021 vasario 10. Rasta: <https://anitrendz.net/news/2021/02/10/interview-music-composer-hiroyuki-sawano>. [žiūrėta: 2021 gruodžio 21].
- The Honey Pop, 2020. „Introducing Lisa, The Queen Of Anime Themes“, TheHoneyPop. Rasta: <https://thehoneypop.com/2020/09/01/introducing-lisa-the-queen-of-anime-themes/>. [Žiūrėta: 2021 gruodžio 21].