Jasuke
Jasuke (jap. 弥助, Yasuke) kaip manoma buvo iš dabartinio Mozambiko kilęs juodaodis vyras, kuris Tekančios Saulės šalies Sengoku (jap. 戦国時代, Sengoku jidai) (1467–1615 m.) arba Kariaujančių valstybių laikotarpiu, kaip vasalas arba kašin (jap. 家臣, Kashin), tarnavo žymiajam Japonijos daimio (jap. 大名, Daimyō), vardu Oda Nobunaga (jap. 織田信長, Oda Nobunaga)(1534–1582 m.).
Jasuke į Japoniją atvyko 1579 m. būdamas italų jėzuito misionieriaus Alessandro Valignano (kin 范禮安, Fàn Lǐ’ān) (1539–1606 m.), kuris buvo paskirtas prižiūrėti misionierių darbus Indijos regione, tarnu.
Istorikai mano, kad Jasuke buvo vienas iš pirmųjų juodaodžių, kuris su portugalais atvyko į Tekančią Saulės šalį Nanban prekybos (jap. 南蛮貿易, Nanban bōeki) (1543–1614 m.) laikotarpiu.
Teigiama, kad Jasuke buvo pirmuoju afrikiečiu, kurį savo gyvenime pamatė Oda Nobunaga.
Jis taip pat dalyvavo 1582 m. Honno-dži incidente (jap. 本能寺の変, Honnō-ji no Hen), kurio metu Akeči Micuhide (jap. 明智光秀, Akechi Mitsuhide) (1528–1582 m.) privertė Oda Nobunaga atlikti ritualinę savižudybę (jap. 切腹, Seppuku).
Jasuke kilmės teorijos ir jo ankstyvasis gyvenimas
Jėzuito François Solier 1627 m. parašytame istoriniame darbe „Histoire ecclésiastique des isles et royaumes du Japon“ teigiama, kad Jasuke greičiausiai buvo kilęs iš dabartinės Mozambiko teritorijos.
Vis dėlto, kitų šią prielaidą pagrindžiančių istorinių šaltinių nėra.
Fudžita Midori yra įsitikinęs, kad pirmieji žmonės iš Afrikos į Tekančios Saulės šalį atvyko būtent iš Mozambiko teritorijos.
Jie pasiekė šalies krantus 1546 m., kartu su portugalų kapitonu Jorge Álvaresu, kurie laive buvo arba jo įgulos nariai, arba vergai.
2013 m. Japonijos TBS televizijos programa „Pasaulio paslapčių atradimai!“ (jap. 世界ふしぎ発見!, Sekai Fushigi Hakken!) iškėlė hipotezę, kad Jasuke buvo Makujų tautos narys, vardu Jasufe.
Vis dėlto, šiai hipotezei pagrįsti buvo pateikta nedaug įrodymų.
Istoriniuose šaltiniuose minima, kad Makujų tautos žmonės nebuvo užmezgę reikšmingų ryšių su portugalais iki 1585 m. pradžios.
Kiti teigia, kad Jasuke galėjo būti Jao tautos narys, kurie minimu laikotarpiu jau buvo užmezgę pirmuosius kontaktus su portugalais.
Manoma, kad tai galėjo lemti japonišką Jasuke vardą: Jao, pridėjus prie japoniško vyriško vardo priesagos suke, gavosi Jao-suke.
Be šių paminėtų Jasuke kilmės teorijų, taip pat egzistuoja hipotezės, teigiančios, kad vyras kilo iš Etiopijos ar Pietų Sudano dinkų genties, tačiau šie teiginiai nėra plačiai paplitę.
Jasuke gyvenimas Japonijoje
Jasuke į Japoniją atvyko 1579 m. kartu su italų jėzuitu ir misionieriumi Alessandro Valignano, kuris buvo paskirtas inspektuoti jėzuitų misionierių misijas Indijos regione (tuo metu Indijos regionas apėmė Rytų Afriką, Pietų, Pietryčių ir Rytų Azijos regionus).
1581 m. kovo mėn. Jasuke lydėjo A. Valignano vizito į Tekančios Saulės šalies sostinę metu bei sulaukė nemažo susidomėjimo iš vietinių sostinės gyventojų ir svečių.
Kai Jasuke buvo pristatytas japonų daimio Oda Nobunaga, šis manė, kad jo oda buvo nuspalvinta juodu rašalu.
Pasakojama, kad daimio privertė Jasuke apnuoginti savo torsą bei nusišveisti jo kūną dengusį rašalą.
Teigiama, kad Oda Nobunaga itin susidomėjo Jasuke, supratęs kad afrikiečio oda iš tiesų buvo juoda.
Šie įvykiai buvo užfiksuoti 1581 m. jėzuito Luís Fróis laiške Lourenço Mexia ir 1582 m. jėzuitų misijos Japonijoje metinėje ataskaitoje, kurią taip pat pateikė Fróis.
Vėliau 1598 m., šie istoriniai momentai buvo pakartoti jėzuitų istoriniame leidinyje „Cartas que os padres e irmãos da Companhia de Jesus escreverão dos reynos de Japão e China II“, kuris yra geriau žinomas sutrumpintu „Cartas“ pavadinimu.
„Lordo Nobunagos kronika“ (jap. 信長公記, Shinchō Kōki) patvirtina Fróis pasakojimą.
Kronikoje rašoma, jog : „Antrojo mėnesio 23 d. (1581 m. Kovo 23 d.) Iš krikščioniškų šalių atkeliavo juodaodis pažas (jap. 黒坊主, Kuro-bōzu). Vyras buvo sveikas, jo elgesys buvo geras, o Nobunaga gyrė Jasuke jėgą. Šiame pirmame susitikime Nobunaga sūnėnas davė jam pinigų. Gegužės 14 d. Yasuke kartu su Fróis ir kitais krikščionimis išvyko į Ečidzen provinciją (jap. 越前国, Echizen-no-kuni). Šios kelionės metu jie susipažino su vietos karo vadais, tokiais kaip Šibata Kacutojo, Hašiba Hidekacu (jap. 羽柴秀勝, Hashiba Hidekatsu) ir Šibata Kacuie (jap. 柴田勝家, Shibata Katsuie). Jie grįžo į Kiotą (jap. 京都, Kyōto) gegužės 30 d.“
Nors nėra visiškai aišku kada, tačiau teigiama, kad tam tikru momentu Jasuke tapo Oda Nobunaga vasalu.
Tikėtina, kad Jasuke galėjo kalbėti arba buvo mokomas japonų kalbos, galbūt dėl Valignano pastangų siekiant užtikrinti, jo tarnų gebėjimą prisitaikyti prie vietinės kultūros ir papročių.
Teigiama, kad Oda Nobunaga mėgo bendrauti su Jasuke (nors nėra jokių indikacijų ar požymių, įrodančių, kad Nobunaga mokėjo portugalų kalbą. Taip pat, mažai tikėtina, kad Jasuke būtų gebėjęs bendrauti klasikine kinų kalba – to meto Azijos lingua franca).
Galbūti Jasuke buvo vienintelis, ne japonų kilmės vasalas tarnavęs Oda Nobunaga, o tai leistų paaiškinti pastarojo išskirtinį dėmesį Jasuke.
Apie Jasuke buvo užsiminta ir Maeda klano (jap. 前田氏, Maeda-shi) istoriniuose archyvuose.
Juose teigiama, kad juodaodžiui vyrui, vardu Jasuke, Nobunaga padovanojo rezidenciją, trumpą ceremoninę kataną bei suteikė savo asmeninio ginklanešio pareigybę.
Po 1582 m. Tenmokudzan mūšio (jap. 天目山の戦い, Tenmokuzan no Tatakai) Nobunaga pajėgos, kurių gretose buvo ir Jasuke inspektavo buvusią Takeda klano (jap. 武田氏, Takeda-shi) teritoriją.
Grįždamas atgal Nobunaga susidūrė su Tokugava Iejasu (jap. 徳川家康, Tokugawa Ieyasu) (1543–1616 m.), kurio vasalas Macudaira Ietada (jap. 松平家忠, Matsudaira Ietada) (1555–1600 m.) apibūdino Jasuke kaip „188 cm, juodą vyrą, kurio oda buvo kaip anglis.“
1582 m. birželio mėn. Nobunaga buvo užpultas ir Akeči Micuhide vadovaujamos armijos priverstas atlikti ritualinę savižudybę Honno-dži (jap. 本能寺, Honnō-ji) šventykloje Kioto mieste.
Istoriniuose šaltiniuose rašoma, jog Jasuke dalyvavo šiame procese ir kovojo su Akeči Micuhide pajėgomis.
Po Oda Nobunaga mirties, Jasuke tapo jo įpėdinio Oda Nobutada (jap. 織田信忠, Oda Nobutada) (1557–1582 m.) vasalu, kuris tuo metu bandė sutelkti Oda klano (jap. 織田氏, Oda-shi) pajėgas Nidžio pilyje (jap. 二条城, Nijō-jō).
Nors Jasuke kovojo Nobutada pajėgų gretose, tačiau jis galiausiai buvo paimtas įkaitu.
Kai Jasuke buvo pristatytas Akeči Micuhide, karo vadas tariamai pasakė, kad juodaodis vyras buvo ne tik ne japonas, tačiau gyvulys, kurio nedera žudyti, tačiau privalu jį pristatyti į Kiote stovėjusią krikščionių bažnyčią – Nanbandži (jap. 南蛮寺 Nanban-ji).
Po šio įrašo Jasuke vardas pradingsta iš istorinių šaltinių, todėl jo lemtis iki šiol nėra žinoma.
Naudota literatūra
- Halsall, P., 1998. Modern History Sourcebook: St. Francis Xavier: Letter from Japan, to the Society of Jesus in Europe, 1552. Fordham University Sourcebook. Prieiga per internetą: Čia [žiūrėta 2020 m. spalio 25 d.].
- Lamers, J., P., 2000. Japonius Tyrannus: The Japanese Warlord Oda Nobunaga Reconsidered. Brill. Prieiga per internetą: Čia [žiūrėta 2020 m. spalio 25 d.].
- Lockley T., Girard, G., 2019. The True Story of Yasuke, a Legendary
Black Warrior in Feudal Japan. Toronto: Harlequin Enterprises, Limited. - Nyugen-Okwo, L., 2017. The Incredible Legend of the First Black Samurai. Ozy. Prieiga per internetą: Čia [žiūrėta 2020 m. spalio 25 d.].
Redagavo Andrius Bimbiras