Singtianas
Singtianas (kin. 刑天 Xíngtiān) – tai kinų mitologijos dievybė, simbolizuojanti drąsą ir gaivališką užsibrėžto tikslo siekimą. Lihui Yang knygoje „Kinų mitologijos vadovas“ ši dievybė apibrėžiama taip: „Singtianas – žymi dievybė kovojusi su aukščiausiuoju dievu net ir tada, kai neteko galvos“ (Yang 2005: 217). Kinų mitologijoje Singtianas iš kitų mitologinių būtybių dažniausiai išskiriamas dėl kovos su imperatoriumi Huangdi (kin. 黄帝), daugybės savo talentų ir nenoro pasiduoti pasiduoti net ir pačiose sudėtingiausiose situacijose.
Singtiano mitas
Singtiano istorija neatsiejama nuo kitų dviejų žinomų mitologinių dievybių: imperatoriaus Huangdi ir imperatoriaus Jandi (kin. 炎帝 Yandi) bei jų įnirtingos kovos, nulėmusios visą tolimesnę kinų mitologijos raidą. Singtianas buvo pavaldus imperatoriui Jandi, tad negalėjo susitaikyti su imperatoriaus Huangdi valdymu. Vienoje rankoje laikydmas skydą, kitoje – didžiulį kirvį jis prieš imperatorių Huangdi kovėsi vienas (ibid. 2011: 61). Būtent šios kovos metu Singtianas netekdamas galvos įgijo savo išskirtinumą. Huangdi bijodamas Singtiano prisikėlimo sudegino jo galvą Čangjango (kin. 长阳 Changyang) kalne, esančiame toli nuo jo kūno sudeginimo vietos (ibid.: 61). Tokiu būdu imperatorius Huangdi tikėjosi, kad ši kova daugiau nesitęs ir Singtianas nebekels jam grėsmės, tačiau Singtianas net ir tokioje situacijoje rado išeitį. Nors jam nepavyko surasti savo galvos, jis panaudojo savo spenelius kaip akis, o bambą kaip burną (ibid.: 61). Taip Singtianas įrodė, jog net ir mirtis negali suvaldyti karingos dvasios.
Kinų sąmonėje ši dievybė simbolizuoja neblėstantį ryžtą ir sulaukia daugybės epitetų. Tao Juanmingas (365-427), Ankstyvosios Dzin dinastijos poetas Singtianą garbina tokiais žodžiais “Singtianas į savo mirtį žvelgią lyg į žaidimą, jo milžiniškos ambicijos niekada nemirs. (Chen 2011: 61). Dar ir XXI a. ši mitologinė būtybė sulaukia išskirtinio dėmesio. „Posakis „verčiau mirti nei pasiduoti“ Kinijoje įprastai naudojamas giriant tvirtos valios žmones. Tačiau Singtianas pasiekė net ir daugiau – „Jis kovoja net ir po mirties“ – savo knygoje „Kinijos mitai ir legendos“ teigia Lianshan Chen (Chen 2011: 61). Vertėtų paminėti, jog Singtiano ir Huangdi dvikovą mokslininkai sieja ir su vergvaldyste Kinijoje. Tai nesibaigiančios kovos tarp senovės kinų ir vergvaldžių simbolis (Brunel 2016: 225). Dėl šių sąsajų Singtiano nepasidavimas tampa dar ryškesnis, o dievybė tik artimesnė visuomenei.
Įvairiapusė Singtiano asmenybė
Nors Singtianas labiausiai žinomas dėl savo kovingos dvasios, tačiau svarbu paminėti, jog ši dievybė lojalumą imperatoriui išreiškė ne tik savo gyvybės paaukojimu. Kinų mitologijoje, Singtianas, kuris buvo pavaldus imperatoriui Jandi, pasižymėjo daugybe talentų (Chen 2011: 61). Šios dievybės kūryba siejama žemdirbystės dievų garbinimu ir jų palankumo siekimu. Minėtojo imperatoriaus Jandi nurodymu, jis sukūrė melodiją pavadinimu „Arimas“, garbinačią žemės ūkį (Chen 2011: 61). Singtianas kūrė ne tik muziką, bet ir žodinę kūrybą. Taip pat jis parašė poemą „Didysis derlius“ kaip maldą, prašančią gero derliaus (Chen 2011: 61). Taigi, galima teigti, jog ši dievybė buvo itin įvairialypė ir išskirtinė.
Literatūra:
- Brunel, P. 2016. Companion to Literary Myths, Heroes and Archetypes. New York: Routledge. Prieiga per internetą: čia (Žiūrėta 2016-05-01)
- Chen, L. 2011. Chinese Myths and Legends. Cambridge: Cambridge University Press. Prieiga per internetą: čia (Žiūrėta 2016-05-01)
- Yang, L. 2005. Handbook of Chinese Mythology. Oxford: Oxford University Press. Prieiga per internetą: čia (Žiūrėta 2016-05-01)