Hallyu
Korėjos banga arba hallyu (korėjietiškai한류; skaitoma hallyu) yra naujažodis, apibūdinantis vis didėjančią Pietų Korėjos popkultūros paklausą nuo 1990-ųjų (Yu Kun Ha, 2008). Apie 1999 m. šį žodį pirmą sykį pavartojo Pekino žurnalistai, aprašydami Pietų Korėjos kultūros sklaidą Kinijoje, o patį fenomeną pavadino naujadaru hánliú (kin. 韓流).
Hallyu susideda iš dviejų žodžių: han (kin. 韓; kor. 한), reiškiančio „Korėją“ arba „buvimą korėjiečiu“, ir lyu arba ryu (kin. 流; kor. 류), reiškiančio „bangą“ arba „judėjimą“. Abi dalys, sujungtos į bendrą sąvoką Hanryu arba Hallyu (한류), reiškia „Korėjos banga“.
Pagrindinės sudedamosios hallyu dalys: populiarioji muzika, dramos (angl. K-drama), korėjiečių kalba, technologijos ir animacija. „Korėjos banga jungia viską, kas yra korėjietiška, pradedant mada ir filmais, baigiant muzika ir virtuve“ (Nye, 2009).
Stipriausiomis hallyu dalimis laikomos populiarioji muzika ir dramos. Pradžioje Korėjos banga apsiribojo korėjietiškomis dramomis, kurios buvo transliuojamos Rytų ir Vidurio Azijoje. Manoma, kad hallyu prasidėjo Taivane ir Kinijoje. Čia 1997 m. pradėta rodyti korėjietiška drama „Žvaigždė mano širdyje“. Joje vaizduojami modernūs pastatai, naujausios mados tendencijos, Korėja parodoma kaip moderni ir išsivysčiusi šalis. Tai sugriovė prieš tai taivaniečių susidarytą įvaizdį apie šalį – buvo manoma, kad Pietų Korėjai trūksta kultūrinio rafinuotumo, ji pilna šiurkštumo ir prievartos. Besidomintys pabrėžia, kad korėjietiškos dramos yra priimtinesnės savo turiniu nei vakarietiškos. Daugelis apklaustųjų teigė, kad korėjietiškų muilo operų vertybės ir sentimentalumas yra priimtinesnis nei vakarietiškų ar Japonijos dramų, nes jos remiasi konfucianizmu ir tikru azijiečių gyvenimu. Pavyzdžiui, labiausiai Korėjos dramos vertinamos dėl dėmesio konfucianistinėms vertybėms: susitelkimui į šeimą, pagarbai vyresniesiems ir pirmenybės skyrimui sūnums (Sung Sang Yeon, 2008, p. 12–21).
Stipriausios hallyu filmų ypatybės yra noras peradresuoti ir iš naujo kelti klausimus, kurie anksčiau buvo laikomi tabu. Vieni iš labiausiai pasižyminčių filmų – Swiri ir Joint Security Area. Juose vienos iš dominuojančių temų yra Korėjos padalijimo skausmas ir noras vėl būti sujungtoms (Aaron Han Joon 2008, p. 243–244).
Korėjos populiarioji muzika
Kita hallyu dalis – K-pop (angl. Korean pop music) – išplėtė ir išpopuliarino šį fenomeną po visą pasaulį. Šiuo metu hallyu beveik visame pasaulyje yra plačiai žinomas tarp paauglių. Populiariausios grupės ir atlikėjai, prisidėję prie Korėjos bangos populiarėjimo: Dong Bang Shin Ki (kor. 동방신기), Japonijoje žinomi kaip Tohoshinki, Kinijoje – kaip Tong Vfang Xien Qi (kin. 東方神起), globalaus pripažinimo sulaukę Big Bang, merginų grupė 2NE1, atlikėja Boa, atlikėjas Rain (kor.비).
Atlikėjas Rain, kurio karjera prasidėjo labai sunkiai, buvo ir yra vienas iš populiariausių jaunosios kartos hallyu dievaičių. Karjerą jis pradėjo dar vidurinėje mokykloje, bet didžiausio populiarumo sulaukė tik 2002 m., kai išleido pirmąjį savo albumą.
Iš pradžių nesisekė parduoti albumo, bet tą patį rudenį Rain išleido antrąjį savo singlą, jis tapo tikru hitu, o dainininkas pagaliau pasidarė didele žvaigžde. Pirmojo albumo parduota 180 000 kopijų, ir, nors skaičius nedidelis, tai laikoma gana neblogu debiutu. Antrasis albumas, išleistas 2004 m., susilaukė dar daugiau pripažinimo, o trečiasis 2003 m.buvo pats sėkmingiausias (Russel, 2008, p. 148).
Atlikėjos Boa populiarumas pasiekė aukštumas po to, kai buvo išleistas albumas „Klausyk mano širdies“; milijonai jo kopijų parduoti ne Korėjoje, o Japonijoje. Tai labai prisidėjo prie hallyu plitimo į kitas šalis. Viena iš dažniausiai naudojamų svetainių klausyti ir ieškoti muzikos Youtube padėjo hallyu išplisti po visą pasaulį. 2011 m. pabaigoje bendras K-pop muzikos klipų peržiūros skaičius perkopė 3 milijardus, o 2010 m. peržiūrų skaičius buvo vos 800 milijonų.
Gerbėjai
Tokie populiarumo mastai privertė besidominčius Korėjos banga jungtis į didesnes grupes. Taip susikūrė dar viena neatsiejama sudedamoji hallyu dalis – gerbėjų klubai. Kiekviena grupė, norėdama suvienyti savo aistruolius, suteikė gerbėjų klubams ne tik išskirtinius pavadinimus, bet ir spalvas, pagal kurias gerbėjai orientuojasi koncertuose bei renginiuose. Spalvos naudojamos kaip identifikacijos priemonė norint išsiskirti iš kitų grupių.
2008 m. grupė Dong Bang Shin Ki pateko į Gineso rekordų knygą kaip grupė, turinti didžiausią gerbėjų skaičių: 800 000 narių vien tik oficialiame Cassiopeia klube Pietų Korėjoje, 200 000 oficialių narių Japonijos BigEast klube ir daugiau nei 200 000 Cassie narių visame pasaulyje. 2009 m. Cassiopeia šį rekordą pagerino antrą sykį.
Toks didžiulis gerbėjų kiekis darė įtaką ir kito fenomeno – saesang gerbėjų (kor: 사생팬) – susiformavimui. Frazė saesang (사생팬) į lietuvių kalbą verčiama kaip „privataus gyvenimo gerbėjas“. Nuo hallyu išpopuliarėjimo pradžios jie tapo neatsiejama K-pop žvaigždžių gyvenimo dalimi. Saesang gerbėjai neapsiriboja vien koncertais ir renginiais. Jie visiškai nekontroliuojamai kišasi į privatų atlikėjų ir aktorių gyvenimą, nekreipia dėmesio nei į įstatymus, nei į privatumą, neretai sukelia net avarinių situacijų. Būta atvejų, kai tokie aistruoliai sukėlė avarijų, į kurias pakliuvo ir nukentėjo pačios žvaigždės.
Hallyu įtaka Korėjos ekonomikai
Masiškai parduodamos dramos ir albumai, koncertai bei turai davė didelę naudą valstybės ekonomikai. Manoma, kad ilgainiui Korėjos banga taps viena iš pelningiausių šakų Pietų Korėjoje. Hallyu gyvavimo pradžioje viena dramos serija Taivane kainuodavo vidutiniškai apie 1 milijoną vonų, o hallyu piko metu kaina pakilo iki 30 milijonų vonų. 2007 m.korėjietiškų filmų eksportuota už 1,29 milijonus JAV dolerių, beveik 70% daugiau nei ankstesniais metais (Yang Sung Jin, 2008, p. 249).
2013 m. Forbes paskelbė vyriškos lyties atlikėjų ir grupių, kurios uždirbo daugiausiai per pastaruosius metus, sąrašą. Didžiausio pelno susilaukė Big Bang, jie uždirbo 306 milijardus vonų, antroje vietoje liko Super Junior su 277 milijardais vonų, trečioje – DBSK su 244 milijardais vonų.
Įtakingiausių asmenų dešimtuke septynias iš dešimties vietų dalijasi hallyu atlikėjai ir aktoriai.
Vis dėlto manoma, kad netrukus hallyu mastas išblės. Remiantis PriceWaterhouseCoopers‘2006 Global Entertainment and Media Outlook ataskaita, Pietų Korėja į kultūrą investuoja tik 32 milijardus JAV dolerių, o tai yra tik 2,2%, lyginant su viso pasaulio investicijomis. Amerikai priskiriama net 44% iš visų pasaulio investicijų.
Hallyu pasaulyje ir Lietuvoje
Visuotinai pasklidęs hallyu fenomenas turėjo įtakos ne tik popkultūros mėgėjams, bet ir mokymosi įstaigoms. Lenkijoje dėl Korėjos ambasados ir HUFS universiteto įtakos pradėta plačiai skleisti Korėjos kultūra. Rengiamos kasmetinės „Korėjos dienos“, stengiamasi supažindinti žmones su tradicine muzika, kovos menais ir šokiais (Szalkowska 2008, p. 194).
Korėjos kultūra besidominčių asmenų netrūksta visose šalyse, taip pat ir Lietuvoje. Čia yra keletas žinomų hallyu ir Korėjos kultūros mėgėjų klubų. Vienas iš jų – HanVilnius, vykdantis savo veiklą Vilniaus universiteto Oreantalistikos centre, įkurtas 2012 m. balandžio 2 d. Kitas žinomas Lietuvoje veikiantis Korėjos popkultūros mėgėjų klubas –Hallyu, įkurtas 2010 m. vasario 17 d., savo veiklą vykdo Vytauto Didžiojo universiteto Azijos studijų centre. Abu klubai stengiasi kuo labiau Lietuvos žmones supažindinti su egzotiška ir mažai žinoma šalimi, jos kultūra bei ypatybėmis.
Hallyu ateitis
Hallyu atvėrė plačias galimybes plėstis ir kitoms Pietų Korėjos sritims: tradiciniams šokiams, dailei ir literatūrai. Tačiau svarstoma, ar hallyu visapusiškai, tiksliai ir išsamiai reprezentuoja Korėjos kultūros bruožus. Pradedama abejoti, ar hallyu ilgai išlaikys savo pozicijas visuomenėje, ar laikui bėgant šis reiškinys taps nebepriimtinas ir bus nustelbtas kitų.
Galimi du variantai. Vienas iš jų – Korėjos banga plis ir toliau, stebindama naujumu, neįprastomis kombinacijomis ir variacijomis, stengdamasi prisitaikyti prie kintančios aplinkos ir patenkinti kylančią paklausą muzikos, filmų bei kitose pramogų srityse. Ne noras užvaldyti pasaulį ir tapti pirmaujančia srove, bet pagarba kitoms kultūroms bei prisitaikymas prie jų – pagrindinis Hallyu bruožas.
Sujungdamas tiek Azijos, tiek vakarietiškus motyvus, hallyu užsitikrina pozicijas ne tik Azijos regione. Pastebėta, kad K-pop naudojami vakarietiški motyvai padeda lengviau pritraukti užsienio rinką ir joje įsitvirtinti, nes jie yra lengviau toleruojami ir priimtinesni.
Antras variantas – hallyu, kaip ir visi kiti per trumpą laiką išpopuliarėję reiškiniai, gyvuos neilgai ir, galų gale, netekęs visuotinio susidomėjimo, išblės.
Naudota literatūra ir šaltiniai
Bang, S., 2011. K-pop: South Korea‘s New Economic Growth Engine. Straipsnis internete. Rasta:
<http://www.biztechreport.com/story/1685-k-pop-south-korea%E2%80%99s-new-economic-growth-engine> [žiūrėta 2014 03 26].
Forbes Staff, 2013. FORBES KOREA‘s Top 10 Celebs. Straipsnis internete. Rasta:
<http://www.forbes.com/sites/forbesasia/2013/04/03/forbes-koreas-top-10-celebs/> [žiūrėta 2014 03 25].
Frost, C., 2011. MTV EMA Awards: Britney Spears Loses Out To BIGBANG, Lady Gaga, Justin Bieber, Bruno Mars, Eminem All Winners. Straipsnis internete. Rasta:
<http://www.huffingtonpost.co.uk/2011/11/07/mtv-ema-awards-britney-spears-lady-gaga-justin-bieber-bruno-mars_n_1079256.html> [žiūrėta 2014 03 26].
Gisa Jeon Seong, 2011. 동방신기, 기네스북선정 „팬이가장많은가수. Straipsnis internete. Rasta:
<http://news.nate.com/view/20110621n20367?mid=e0100> [žiūrėta 2014 03 26].
Yoon, L., 2010. Korean Pop, with Online Help, Goes Global. Straipsnis internete. Rasta:
<http://content.time.com/time/world/article/0,8599,2013227,00.html> [žiūrėta 2014 03 25].
Jemae2ne7, 2014. Forbes Korea Top10 boygroup highest income. Straipsnis internete. Rasta:
<http://www.allkpop.com/forums_post/allkpop/K-POP/forbes-korea-top10-boygroup-highest-income-2013> [žiūrėta 2014 03 25].
Joseph S., Nye, 2009. South Korea‘s Growing Soft Power. Straipsnis internete. Rasta: <http://belfercenter.ksg.harvard.edu/publication/19694/south_koreas_growing_soft_power.html> [žiūrėta 2014 03 29].
KBS WORLD, 2009. TVXQ in Guinness World Record. Straipsnis internete. Rasta:
<http://world.kbs.co.kr/english/entertainment/enter_chart_detail.htm?No=9374>.
Kim Seong Kon, 2012. Future of hallyu: Pop to highbrow. Straipsnis internete. Rasta:
<http://www.koreaherald.com/view.php?ud=20120410000690> [žiūrėta 2014 03 26].
Larra, F., 2010. Korean wave of pop culture sweeps across Asia. Straipsnis internete. Rasta: <http://edition.cnn.com/2010/WORLD/asiapcf/12/31/korea.entertainment/index.html?iref=NS1> [žiūrėta 2014 03 26].
Russell, M. J., 2008. POP goes Korea. Kalifornija. Stone Bridge Press.
Soh, E., 2012. Sasaeng Stalkers (Part 1): K-pop fans turn to blood, poison for attention. Straipsnis internete. Rasta:
<http://sg.entertainment.yahoo.com/blogs/singapore-showbiz/sasaeng-groupies-gone-wild-part-1-k-fans-141105992.html> [žiūrėta 2014 03 26].
The Korea Herald, 2008. Korean Wave. Jimoondang.
Thundersticks, 2012. K-popVideosSetNew Record on Youtube. Straipsnis internete. Rasta:
<http://www.soompi.com/2012/01/02/kpop-videos-set-new-record-on-youtube/> [žiūrėta 2014 03 26].
Redagavo Eidmantė Kalašinskaitė