Pages Navigation Menu

Azijos enciklopedija internete

Jutnoris

Jutnoris

Jutnoris (kor. 윷놀이 Yutnori, liet. „žaidimas Yut lazdelėmis“) – tradicinis Korėjos stalo žaidimas, žaidžiamas Korėjos Naujųjų metų Solal (kor. 설날) pirmąją dieną bei per Pirmosios Pilnaties šventę (kor. 정월대보름, Jeongwol Daeboreum), kartu su šeimos nariais ar draugais. Senaisiais laikas, jutnoris nebuvo laikomas tiesiog žaidimu, tai buvo būdas išpranašauti ateinančių metų derlių ir ar bus sėkmingi metai.

Jutnoris suburia šeimą ir draugus kartu smagiai praleisti laiką ir pamiršti visus sunkumus bei rūpesčius, tuo pačiu žaisdami jie linki vieni kitiems sėkmingų metų. Žaidimą gali žaisti įvairaus amžiaus, lyties ar socialinio statuso žmonės, jam nereikia ypatingo pasiruošimo ar sugebėjimų.

Istorija. Manoma, kad jutnoris atsirado dar prieš Trijų Karalysčių (Bekdže, Goguryio, Šila) periodą (58 – 668 m.pr.Kr.). Nėra žinoma tikslios žaidimo kilmės vietos, tačiau, anot istoriko Šin Če-ho (kor. 신채호, 1880-1936 m.), jis galėjo susiformuoti senovės Bujo karalystyje (?-494 m.). Įdomu tai, kad yutnori  niekada nebuvo uždraustas valdžios, nes neturėjo jokių asociacijų su lošimu.

Šiuolaikinis jutnoris atrodo kiek kitaip nei jo pirmtakai, žaidimo lenta iš apskritimo pakeista į kvadratą, nebeliko senovinių užrašų, tačiau taisyklės išliko beveik tokios pačios.

Žaidimo elementai

Žaidimo lenta (kor.윷판, yut-pan) gali būti pagaminta iš įvairių medžiagų bei būti įvairių dydžių, kartais žaidimo lenta gali būti nubraižoma ir ant grindų.

Lentą sudaro 29 laukeliai bat (kor. 밭), iš kurių penki yra didesni ir gali būti laikomi stotimis. Senaisiais laikais manyta, kad lentos viduryje esanti stotis simbolizuoja Šiaurinę žvaigždę, apskritimu einantys langeliai simbolizuoja žvaigždes, judėjimas lenta, prieš laikrodžio rodyklę, atitinka žvaigždžių judėjimą dangumi. Langelių išsidėstymas apskritimu reprezentuoja dangų ir žemę. Įstrižos langelių linijos dalina yut lentą į keturias dalis, tai – keturi metų laikai.

Jut lazdelės (kor. 윷). Šiam žaidimui reikalingos keturios jut lazdelės. Tradiciškai šios lazdelės gaminamos iš medžio ir būna gan didelės. Viena lazdelės pusė yra plokščia, kita apvali. Yra dar keli lazdelių variantai:

  • Bam-jut (kor.밤윷 bam yut) – tai mažesnis tradicinių yut lazdelių variantas, tačiau skiriasi jų metimo būdas. Šios lazdelės sudedamos į dubenėlį ir pakračius išmetamos iš dubenėlio ant žaidimo lentos. Bam-yut populiarios pietinėje Pietų Korėjos dalyje, Kiongsang srityje.
  • Kong-jut (kor.콩윷 Kong-yut) – tai per pusę perskeltos raudonosios pupelės. Su kong-jut dažnai žaidžiama Šiaurės Korėjoje, taip pat ir Pietų Korėjoje, kai po ranka nėra tradicinių žaidimo elementų.

Žetonai (윶말, yut-mal, 말 liet. žirgas/arklys). Kiekviena komanda gauna po keturis žetonus. Šiuolaikiniame žaidimo rinkinyje žetonai pagaminti iš plastmasės. Tačiau, galima žaisti su monetomis, sagomis, akmenėliais ar bet kuom kas turi atitinkamą formą.

Žaidimo eiga. Yutnori gali žaisti du žmonės arba dvi komandos su neribotu žaidėju skaičiumi. Kiekviena komanda/žaidėjas gauna po keturis žetonus. Visos komandos/žaidėjai pradedą žaidimą toje pačioje stotyje ir juda prieš laikrodžio rodyklę. Žetonai juda į priekį pagal išmestas yut lazdeles, panašiai kaip Vakaruose naudojami žaidimo kauliukai.  Keturios yut lazdelės, paimtos abiem rankom, metamos į viršų ir nusileidusios nurodo ėjimų skaičių pagal tokią sistemą:

  • 1 lazdelė, atsivertusi plokščiąja puse, verta vieno žingsnio. Toks lazdelių išsidėstymas vadinamas Do (도);
  • 2 lazdelės, atsivertusios plokščiąja puse, vertos dviejų žingsnių, vadinamas Gae (개);
  • 3 lazdelės, atsivertusios plokščiąja puse, vertos trijų žingsnių, vadinamas Geol (걸);
  • 4 lazdelės, atsivertusios plokščiąja puse, vertos keturių žingsnių, vadinamas Yut (윷);
  • 4 lazdelės, atsivertusios apvaliąja puse, vertos penkių žingsnių, vadinamas Mo (모).

Jei visos keturios lazdelės atsiverčia plokščiąja arba apvaliąja puse, žaidėjas gauna papildomą ėjimą, vadinama sari (kor. 사리), nesvarbu kiek kartų pasikartotų toks metimas. Jei metant lazdeles nors viena nukrenta už žaidimo ribos, žaidėjas automatiškai praranda ėjimą, tai vadinama nak (kor. 낙).

Žaidėjui atsistojus tame pačiame laukelyje kaip ir priešininko, priešininko žetonas išstumiamas iš to laukelio ir turi pradėti žaidimą iš naujo. Žaidėjas, išstūmęs priešininką, gauna papildomą ėjimą. Jei žaidėjas atsistoja laukelyje su savo jau pastatytu žetonu, šie žetonai gali judėti kartu kito ėjimo metu. Tačiau judant su daugiau nei vienu žetonu atsiranda rizika netekti visų žetonų vienu metu, priešininkui atsidūrus tame pačiame laukelyje ar stotyje.

Žaidėjas atsistojęs vienoje iš penkių stočių gali toliau eiti ratu arba eiti įstrižai lentos ir taip greičiau pasiekti žaidimo pradžią. Laimima tada, kai visi, vienos komandos ar žaidėjo, žetonai sugrįžta į pradinę stotį.

Tai bendriausios žaidimo taisyklės, jos gali būti kitokios, priklausomai nuo regiono ar šeimos tradicijų.

Kiti žaidimo variantai. Yutnori žaidžiamas jau nuo senų laikų, tad vis buvo pridedamos naujos žaidimo taisyklės, pavyzdžiui:

  • Viena iš lazdelių, ant plokščiosios pusės, pažymima sutartiniu ženklu, tokiu kaip ‘X’, minuso ženklu ar rodykle. Toks žymėjimas vadinamas dvit do (kor. 뒷도, liet. galinis do), tai reiškia, kad iškritus tik šiai lazdelei, žaidėjas privalo paeiti vieną laukelį atgal, kitais atvejais jis negalioja. Toks žaidimo būdas sutinkamas šiuolaikiniuose yutnori rinkiniuose bei prideda žaidimui įdomumo ir intrigos.
  • Galima žaisti ir su „dvigubo žetono“ taisykle. Taip žaidžiama, kai du žaidėjo žetonai jau yra ant žaidimo lentos, skirtingose vietose. Žaidėjas savo trečiu žetonu gali pasinaudoti jais kaip teleportu ir persikelti tarp dviejų žetonų, tačiau tik tuo atveju, kai trečiasis atsistoja ant vieno iš žetono laukelių.

Burtai su Yut lazdelėmis

Yutdžom (kor. 윷점, kin. 柶占 yutjeom) – tai žmogaus likimo ir sekmės išpranašavimas yut lazdelėmis. Šis paprotys, atkeliavęs iš senųjų Korėjos laikų, tebėra atliekamas, ir šiais laikais, ypatingai Naujųjų metų pradžioje.

Naujųjų metų diena, keturios yut lazdelės metamos į viršų tris kartus, gauta skaičių kombinacija nusako metančiojo lemtį naujais metais. Pirmasis yut metimas vadinamas sangve (kor. 상괘, kin. 上卦, liet. viršutinė trigrama), antrasis vadinamas džungve (kor. 중괘, kin. 中卦,liet. vidurinė trigrama), trečiasis – hagwe  (kor. 하괘, kin. 下卦, liet. apatinė trigrama). Gautas metimų rezultatas pranašaujamas pagal 64 heksagramas, nurodytas Permainų knygoje (Yijing), rezultatas gali svyruoti nuo 111 iki 444.

Jau aptartame yut žaidime galimos 5 lazdelių kombinacijos: do, ge, gol, yut ir mo. Kai yut lazdelės naudojamos burtams, yut ir mo laikoma vienodomis reikšmėmis. Kiekviena yut kombinacija priskiriama skaičiui: do – 1, ge – 2, gol – 3, yut ir mo – 4. Visais trim metimais iškritus do, gaunamas skaičius 111. Pagal Permainų knygą, 111 pranašystė – „mažametis sutinka mylinčią motiną“, tai reiškia, kad žmogus  tais metais patirs motinišką meilę. Tačiau ne visos pranašystės būna geros, kaip pavyzdžiui, skaičius 141 (do-mo-do) reiškia „medis be šaknų“. Medis, neturintis šaknų, sunyksta, tai nesekmės ir nederlingų metų ženklas.

 

Naudota literatūra

Steve Miller. 2013. Korean Games: Yut Nori. Straipsnis internete. Rasta:

< http://blog.korea.net/?p=14732> [žiūrėta 2015 03 27]

Lee, E.W., 2006. Korea’s Pastimes and Customs: A Social History, Homa & Sekey Books. [e-knyga] rasta: Google Books <https://books.google.lt/books?id=HcsMRc6pbQoC> [žiūrėta 2015 gegužės 6]

Encyclopedia of Korean Folk Culture, 2014. Straipsnis internete: <http://folkency.nfm.go.kr/eng/subjectindex.jsp?d=seasonal&tit_idx=254&f=F5> [žiūrėta 2015 gegužės 10]

Kim, M. J., 2012. Yut Nori, a Traditional Korean Board Game. Straipsnis internete: <http://www.culture.go.kr/mov/culturePdView.do?idx=2130> [žiūrėta 2015 gegužės 10]

Encyclopedia of Korean Folk Culture, 2014. Straipsnis internete: <http://folkency.nfm.go.kr/eng/subjectindex.jsp?d=seasonal&tit_idx=366&f=F4> [žiūrėta 2015 gegužės 20]

0 votes