Pages Navigation Menu

Azijos enciklopedija internete

Jamata-no Oročis

Jamata-no Oročis

Jamata-no Oročis (jap. 八岐の大蛇, yamata-no orochi, liet. „Aštuongalvė gyvatė“) – mitinė gyvatė japonų mitologijoje su aštuoniomis galvomis ir uodegomis, kurios kūnas „siekia aštuonis slėnius ir aštuonias kalvas“ (Chamberlain ir Hall 1886, p. 20). Ją nugalėjo dievas (jap. 神, kami) Susanoo.

Jamata-no Oročis pasirodo anksčiausiuose Japonijos rašytiniuose šaliniuose – Kodžikyje (jap. 古事記 Kojiki) ir Nihongi (jap. 日本紀 Nihongi).

Mitas
Ištremtas iš dangaus audros dievas Susanoo nusileido į žemę, ant Torikamos kalno, šalia Hi upės, Idzumo provincijoje. Ten Susanoo sutiko dievų porą – Ašinadzučį ir Tenadzučę, kurie verkė. Paklausta kodėl jie verkia, pora atsakė, kad jie turėjo aštuonias dukteris, tačiau kasmet aštuongalvė, aštuoniauodegė gyvatė vadinama Jamata-no Oročis reikalaudavo paaukoti vieną iš dukterų. Dabar beliko vienintelė dukra – princesė Kušinada, ir netrukus Oročis pareikalaus savo aukos.

Susanoo paaiškino, kad jis yra vyresnysis saulės dievės Amaterasu (jap. 天照 Amaterasu) brolis ir jis sutiko nugalėti gyvatę mainais už galimybę vesti princesę.

Pirmiausia, Susanoo pavertė princesę į šukas ir įsisegė į plaukus. Vėliau Ašinadzučis ir Tenadzučė pastatė tvorą su aštuoniais vartais. Ant kiekvieno jų pastatė platformas, o ant jų po kubilą. Į kiekvieną kubilą pripylė ypač stiprios sakės.

Pasirodęs Oročis prišliaužė prie tvoros ir įmerkė visas aštuonias galvas į kiekvieną iš kubilų ir pradėjo gerti. Netrukus gyvatė užmigo. Susanoo pasinaudojęs proga supjaustė gyvatę į gabalus. Kai Susanoo priartėjo prie ketvirtos uodegos, jo kardas subyrėjo į šipulius. Atidžiau pasižiūrėjęs, Susanoo iš po gyvatės ištraukė legendinį Kusanagio kardą (jap. 草薙の剣 Kusanagi no tsurugi).

Susanoo padovanojo kardą savo seseriai Amaterasu, ir jam buvo leista grįžti į dangų. Kardas buvo perduodamas iš kartos į kartą Japonijos imperatorių. Tai viena iš imperinių regalijų kartu su veidrodžiu (jap. 八咫鏡 yata-no kagami) ir brangakmeniu (jap. 八尺瓊勾玉 yasakani-no magatama) (Chamberlain ir Hall, 1886). Šis mitinis kardas dabar yra saugomas Acutos maldykloje, Nagojoje (Yokai.com).

Viena šio mito interpretacijų iškelia prielaidą, kad istorija simbolizuoja ryžių laukus, grindžiant tuo, kad princesės Kušinados vardas reiškia „ryžių lauko princesė“. Pati gyvatė interpretuojama kaip Hi upė, ir jos nugalėjimas simbolizuoja upės panaudojimą drėkinimui. Kitos teorijos teigia,kad Jamata-no Oročis buvo galvažudys gyvenęs kalnuose (Kokugakuin university 2005).

Lankytinos vietos paminėtos mite
Jamata-no Oročio legenda – bene labiausiai žinomas mitas, kurio veiksmas vyksta Šimanėje, ir daug vietų susijusių su šia legenda galima rasti rytų Šimanėje (Home of Japanese Mythology Shimane). Svarbiausia vieta paminėta legendoje yra Hi upė, ir bandymai suvaldyti besikartojančius potvynius, padariusius didelių nuostolių aplinkinėms vietovėms. Dauguma vietų susijusių su šia legenda galima rasti šalia Hi upės.

Vieta, kurioje Susanoo susitiko su princese Kušinada vadinasi Torikami – tai vietovė šalia Hi upės, Oku Idzumo mieste, pietų Šimanėje. Oročio šventykla – maža šventyklėlė, kuri yra  Ivacubo šventyklos Oku Idzumo dalis, saugo Yamata-no Oročio uodegos dalį. Ama-ga fučis – gilus baseinas,kuriame sustoja  Hi upės vandenys, manoma gyvatės buveinė, yra Kisuki vietovėje, Unano mieste. Taip pat Unane, šalia Hi šventyklos, galima rasti aštuonis kedro medžius (jap. 八本杉, Hapon sugi), žymiančius vietą, kur Susanoo palaidojo gyvatės galvas. Taip pat Unane galima rasti Cubogamį, duobę šalia Jagučio šventyklos, kur manoma yra viena iš aštuonių statinaičių skirtų sakei.

Dvi vietinės šventyklos taip pat figūruoja mite. Jaegaki šventykla Macuė mieste – vieta, kurioje princesė Kušinada slėpėsi nuo Oročio, toje vietoje taip pat yra tvenkinys pavadinimu veidrodinis tvenkinys (jap. 鏡の池, kagami-no ike), kuris ,buvo manoma, buvo naudojamas troškuliui numalšinti ir kaip veidrodis. Sugos maldykla Daito vietovėje, Unane – vieta , kurioje Susanoo kartu su princese Kušinada apsigyveno po Jamata-no Oročio nugalėjimo. Pavadinimas Suga, kilo iš japoniškos frazės „sugasugaši“ (atgaivinantis). Būtent taip pasijautė Susanoo atvykęs ten.

Jamata-no Oročis populiarioje kultūroje
Kaip ir daugelis kitų mitologinių būtybių yra populiarūs ir dažnai figuruoja įvairiuose Japonijos populiariosios kultūros srityse, Jamata-no Oročis – ne išimtis. Oročis dažnai pasirodo video žaidimuose ir animacijoje. Pvz. Šamanų karalius, Digimonuose, Yu-Gi-Oh ir t.t.

Šaltiniai ir literatūra

0 votes