Alkanų vaiduoklių šventė

Alkanų vaiduoklių šventė
Alkanų vaiduoklių, arba Džongjuan, šventė (kin. 中元节, Zhōngyuán-jie) švenčiama kiekvienais metais, septinto Mėnulio kalendoriaus mėnesio 15 dieną, o pagal Grigaliaus kalendorių – liepą arba rugpjūtį. Alkanų vaiduoklių šventė – viena iš tradicinių Kinijos švenčių, per kurią garbinami protėviai. Taip pat minima Singapūre ir Malaizijoje.
Daoistinės ištakos
Daoizme yra trys pagrindiniai elementai (dangus, žemė, vanduo), kurie kontroliuoja viską, kas vyksta visatoje. Trys elementai (kin. 三元, San Yuan arba 三官, San Guan) dar vadinami Trijų valdovų elementais. Dangaus elementas (kin. 天官, Tian Guan) yra valdovas Dzi Vei (kin. 紫微大帝, Zi Wei dadi), kuris gimė pirmojo Mėnulio kalendoriaus mėnesio 15 dieną. Vandens elementas (kin. 水官, Sui Guan) vardu Dong In (kin. 洞阴大帝, Dong Yin dadi), o Žemės elemento (kin. 地官, Di Guan) vardas Čing Siu (kin. 清虚大帝, Qing Xu dadi). Jis gimė septintojo Mėnulio kalendoriaus mėnesio penkioliktą dieną, per kurią švenčiama Alkanų vaiduoklių šventė. Jo paskirtis – peržiūrėti gerus ir blogus žmonių darbus ir pagal tai kurti žmogaus likimą. Čing Siu gali atleisti žmogaus padarytas nuodėmes ir leisti jam patekti į pomirtinį gyvenimą. Pasak daoizmo, priklausomai nuo šventės, bet kurio elemento valdovas atsiranda virš žemės ir vykdo jam paskirtas pareigas.
Budistinės ištakos
Ullambanos sutros (kin. 孟兰盆经) tekstuose aprašomas budistas vienuolis vardu Maudgaljajana (kin. 目犍, Mùlián), jis vėliau tapo vienu iš dešimties pagrindinių Budos mokinių. Jis buvo žinomas dėl aiškiaregystės. Baigęs mokslus pradėjo galvoti, kas nutiko jo tėvams. Naudodamasis aiškiaregystės galiomis, sužinojo, kokiais pavidalais atgimė jo tėvai.
Jo tėvas buvo atgimęs dievų pasaulyje, tačiau mama atgimė žemesniame pasaulyje, dar vadinamame Alkanųjų vaiduoklių (pretų) pasauliu. Ji buvo atgimusi pretu. Dėl siauros gerklės ji negali valgyti, tačiau turi labai didelį pilvą, todėl ir vadinama alkanuoju vaiduokliu. Kai mama buvo gyva, jai buvo paskirta vadovauti budizmo vienuoliams. Kai jie pakliūdavo pas ją, ji būdavo labai godi ir nemaloni. Būtent dėl godumo mama pomirtiniame gyvenime atgimė pretu.
Maudgaljajana nusprendė palengvinti savo mamos kančias. Buda pamokė jį ant švarios lėkštės padėti kelis gabalėlius maisto ir septynis kartus sukalbėti mantras, kad pašventintų maistą lėkštėje. Vėliau reikia spragtelėti pirštu, iškviesti nesenai mirusį žmogų ir galiausiai padėti maistą ant švarios žemės. Šiuo ritualu turėtų būti numalšintas pretos alkis.
Maudgaljajana pasinaudojo Budos patarimu ir, norėdamas užtarnauti savo mamai persikūnijimą, kiekvieną vasaros pasitraukimo laikotarpį (sezono metu, t. y. septinto mėnesio 15-ą dieną) siūlė maistą ir drabužius penkiems šimtams budistų vienuolių (bhikkhu). Dėl šių ritualų Maudgaljajanos mama persikūnijo į šunį ir buvo prižiūrima kilnios šeimos.
Taigi, Ullambanos sutroje aprašoma budistinė Alkanų vaiduoklių šventės versija. Šios šventės metu pabrėžiama mamos ir sūnaus ar dukters meilė bei pamaldumas. Vienuoliai ir budizmo išpažinėjai deklamuoja arba gieda mantras, gamina vegetarišką maistą, skirtą pretams.
Istorinė legenda
Mažiau žinoma legenda pasakoja, kad Alkanų vaiduoklių šventė atsirado Tangų dinastijos laikais. Rytinių vandenų drakonas karalius pavydėjo Li Liang Fengui jo gebėjimo nuspėti ateitį. Drakonas karalius pasipiktino, kai Li Liang Fengas paskelbė, kad niekas negali paneigti jo ateities spėjimų. Supykęs drakonas sukūrė planą, į kurį įtraukė ir Dangaus karalių, dėl to buvo nuteistas mirti.
Drakonas kreipėsi pagalbos į Tangų dinastijos imperatorių Taizongą. Imperatorius pasigailėjo drakono karaliaus ir pažadėjo padaryti viską, kad jį išgelbėtų. Tačiau pažado įvykdyti nepavyko, ir drakonas karalius mirė. Netrukus po jo mirties Tangų dinastijos imperatorius susapnavo drakoną karalių. Sapne šis priekaištavo imperatoriui dėl neištesėto pažado, nes jis tapo klajojančia dvasia. Kitą dieną, septinto mėnesio 15-ą dieną, Tangų dinastijos valdovas liepė visiems daoizmo ir budizmo išpažinėjams melstis už drakoną karalių, siūlyti jo dvasiai maisto bei gėrimų. Šie aukojimai tapo Alkanų vaiduoklių šventės pradžia.
Tradicijos
Šiandien Alkanų vaiduoklių šventė yra didelis tautinis festivalis, susiejantis kultūrą, religinius aukojimus, gedinčiųjų skausmo palengvinimą ir nuodėmių atleidimą. Svarbiausios šio festivalio dienos yra 14-oji ir 15-oji.
Keturioliktoji diena skirta protėviams pagerbti. Šeimos prie savo altorių meldžiasi ir pagerbia savo šeimų mirusiuosius. Dzilonge (Taivanas) yra tokia tradicija: ant paaukoto popierinio žibinto užrašomas paskutinis šeimos pavardės kiniškas hieroglifas ir jis paleidžiamas į vandens telkinį. Tikima, kad kuo toliau žibintas nuplauks, tuo daugiau laimės ateinančiais metais sulauks šeima. Šis ritualas vadinamas „Plaukiojantys žibintai upėje“.
Penkioliktosios dienos vakarą surengiama puota, skirta pretams. Šventė rengiama lauke, per Mėnulio pilnatį. Tikima, kad šis vakaras pamaitins blogąsias dvasias, jos paliks gyvųjų pasaulį ir sušelps protėvius. Taip pat tą dieną rengiami šokio pasirodymai, pavyzdžiui, „Ryžių daigų šokis“ (kin. 秧歌, Yānggē), „Liūto šokis“ (kin. 舞狮, wǔshī), įvairūs akrobatiniai šou. Tikima, kad aukojimo ritualai protėviams yra kilę iš šiaurinės Kinijos dalies Šandongo provincijos. Be išskirtinio maisto, taip pat aukojami drabužiai, batai, įvairūs baldai.
Per šventę dažniausiai valgomi kiniški koldūnai arba garuose gaminta duona. Po didžiosios vakarienės žmonės taip pat valgo obuolius, uogas, kriaušes.
Budizmo išpažinėjai šventę švenčia kiek kitaip: iškviečiami dvasininkai, kurie gieda budizmo šventuosius raštus, skirtus išlaisvinti pretus iš kančių. Žmonės žiedžia puodynes, taip pat leidžia į vandenį žibintus ir vidurnaktį plaukioja valtimis. Pietinėse Jagdzės upės dalyse moterys dar rengia žibintų paleidimo varžytuves: lažinasi, kuris žibintas nuplauks toliausiai.
Šventė plačiai švenčiama Malaizijoje, Taivane ir Honkonge. Kinų bendruomenės šiuose regionuose laikosi panašių aukojimo ir šventimo ritualų. Ryškiausias festivalis, vykstantis Honkonge, – Kinijos operos pasirodymai įvairiose miesto vietose. Taivane šventė švenčiama labai plačiai. Taivaniečiai ne tik laikosi panašių tradicijų, tokių kaip žibintų paleidimas į vandenį, bet ir rengia varžytuves pavadinimu „Grumtynės su vaiduokliu“. Šis konkursas reikalauja kopti į aukštį ir konkuruoti, kuris iš dalyvių pirmasis nukirs vėliavą. Taivane taip pat rengiamas išskirtinis dekoruotų žibintų paradas.
Mėnuo
Tikima, kad visą Mėnulio kalendoriaus mėnesį atverti pragaro vartai, leidžiantys vaiduokliams patekti į mirtingųjų pasaulį. Todėl žmonės stengiasi kaip įmanydami linksminti alkanuosius vaiduoklius ir neužsitraukti jų nemalonės. Rengiami operų vakarai ir kitos pramogos. Anksčiau operos ar kiti pasirodymai buvo skiriami tik vaiduokliams.
Daoizmo išpažinėjai, kaip tik galėdami, stengėsi vengti vietų, kuriose vyksta šventiniai renginiai ar ritualai, nes buvo tikima, kad ten susirenka daugiausia alkanųjų vaiduoklių. Budistai ir daoistai pakelėse degindavo popierinius pragaro pinigus, smilkalų ryšulėlius, maistą ar kitas aukas. Bendrijos, kurios gyvena netoli upių, leidžia į vandenį lotoso formos žibintus, išdrožinėtus vaisius, moliūgus, kad dvasios keliautų toliau nuo namų. Žibintai palydimi tol, kol jų nesimato horizonte. Taip daroma tam, kad paskendusiųjų sielos keliautų į mirusiųjų pasaulį. Šis festivalis yra vienintelis metas, kai dvasios gali išsilaisvinti iš klaidžiojimo mirtingųjų pasaulyje. Žmonės aukoja pretams, net jeigu ir neturi žuvusio artimojo, tam, kad apsisaugotų. Šio mėnesio metu dauguma šventyklų Kinijoje, Makao, Honkonge ir Taivane surenkamos maisto ir žibintų aukos, taip pat deginami smilkalai.
Visą mėnesį laikomasi nemažai prietarų:
- Nepatartina naktį stovėti autobusų stotelėje ar po medžiu. Manoma, kad tokiose vietose, kuriose šalta ir tamsu, dažniausiai ilsisi pretai, jie gali sekti žmogų iki namų.
- Jeigu pakelėje pamatoma laikina šventykla, jokiu būdu negalima jos spardyti ar kitaip judinti iš vietos. Septintą mėnesį įvairiose vietose pastatoma daugybė laikinų altorių, skirtų būtent alkaniesiems vaiduokliams, ir jeigu pėsčiasis kaip nors pajudins altorių, būtina atsiprašyti, nes kitaip galima užsitraukti vaiduoklių nemalonę.
- Neleisti vaikų prie šventyklų ir nesiūlyti atsisėsti lankantis ar meldžiantis. Šis prietaras kilo iš vienos istorijos: motina su kūdikiu lankėsi vienoje šventykloje ir jos vaikeliui nukrito batas. Motina pasodino vaikelį ant altoriaus ir kai paėmė nukritusį batą, jos vaikelis išblyško ir numirė.
- Patariama grįžti namo dar nespėjus sutemti. Vyresni žmonės mano, kad nusileidus saulei pradeda veikti galingiausia in energija, todėl šiuo metu gali įvykti daug nelaimių. Būtent dėl šio prietaro septintą mėnesį visos kiniškos parduotuvės užsidaro anksčiau nei įprastai.
- Negalima keliauti automobiliu, lėktuvu ar laivu. Patariama visam mėnesiui atidėti keliones, kad būtų išvengta nelaimių. Keliaujantys į darbą automobiliu visą mėnesį turi būti ypač atidūs ir atsargūs.
- Neliesti paaukoto turto ir nelaipioti ant sudeginto popieriaus. Bet koks prisilietimas prie paaukoto maisto ar įvairių daiktų gali suerzinti dvasias.
- Negalima kraustytis, remontuoti, renovuoti ar kitaip keisti namų, juose negalima rengti jokių vakarėlių. Visa ši veikla gali pritraukti dvasias į namus, jos gali pasislėpti naujuose balduose ir taip likti gyvųjų pasaulyje.
- Nesikeikti. Nepadorūs žodžiai ar elgesys gali užrūstinti dvasias.
- Nesituokti. Tikima, kad septintą mėnesį švenčiamos vestuvės gali baigtis skyrybomis, nes dvasios gali prakeikti žmonių santuoką ar netgi sutuoktinius.
- Nedėti ant šventyklų ar altorių nieko, ko nenorima paaukoti. Tai susiję su anksčiau paminėta mamos ir vaiko istorija. Yra tikima, kad viską, ką padėsi ant altoriaus, nedelsiant taps vaiduoklių nuosavybe.
- Juodai nedažyti nagų. Sakoma, kad tik mirusieji turi juodus nagus, todėl dvasios gali palaikyti žmogų mirusiuoju ir pasiimti jį į mirusiųjų pasaulį.
- Naktimis nešvilpauti ir nedainuoti. Tai gali pritraukti dvasias.
- Neplaukioti ir nežaisti vandens telkiniuose. Manoma, kad skenduoliai yra alkanieji vaiduokliai, jie gali įtraukti ir paskandinti.
- Nesėdėti pirmose eilėse. Tai labai svarbu, jei gatvėse vyksta pasirodymai, pavyzdžiui, opera, ko-tai pasirodymai ir pan. Sena tradicija yra palikti pirmąsias vietas mirusiųjų dvasioms. Ši taisyklė galioja kine ar kitose vietose. Geriau pastovėti, nei užsitraukti vaiduoklių nemalonę.
- Pamaldų metu negalima žvilgčioti po altoriais ar stalais, nes galima pamatyti mirusiųjų pasaulio būtybę.
Šaltiniai
Spausdinta literatūra
Comber, L. (2009). Through the bamboo window: Chinese life & culture in 1950s, Singapore & Malaya. Singapore: Talisman: Singapore Heritage Society
Yee, P., & Tan, V. (1999). Feasts and festivals of Singapore. Singapore: The Educational Publishing House Singapore Federation of Chinese Clan Associations. (1989).
Tan, H. P. (1991). Fun with Chinese festivals
Elektroniai ištekliai
Stephen F. Teiser, (1996) The Ghost Festival in Medieval China, Princeton University Press
Google Books <http://booksgoogle.com>
Hungry Ghost Month. (2011, rugpjūčio 26 – rugsėjo 8). AsiaNews <http://www.asianewsnet.net/epaper/pdf/AsiaNews%20Aug26-Sept8.pdf>
Taoist Socrcery. Chinese Hungry Ghost Festival http://taoist-sorcery.blogspot.com/2013/07/chinese-hungry-ghost-festival.html>
China Daily Hungry Ghost Festival
<http://language.chinadaily.com.cn/2005-08/18/content_529333.htm>
Tradition cultural China Floating River Lanterns
<http://traditions.cultural-china.com/en/14T277T1259.html>
Absolute China tours Chinese Ghost Festival, Zhongyuan Festival
<http://www.absolutechinatours.com/china-travel/Chinese-Ghost-Festival.html>
Chinese culture Hungry Ghost Festival
<http://chineseculture.about.com/od/chinesefestivals/a/Hungry-Ghost-Festival.htm>
Hungry Ghost Festival begins today. (2013, rugpj. 7). The Star Online.
< http://www.thestar.com.my/News/Nation/2013/08/07/Hungry-Ghost-Festival-begins-today.aspx>
Hong Kong Tourism Board. (2014). The Hungry Ghost Festival.
< http://www.discoverhongkong.com/eng/see-do/events-festivals/chinese-festivals/the-hungry-ghost-festival.jsp >
Caltonhill, M. (2013). Who let the ghosts out? Origins and practices of Taiwan’s feeding of the „good brethren. Taiwan the Heart of Asia
<http://go2taiwan.net/ghost_month.php>
MissyCheerio Do’s & Don’ts of Hungry Ghost Festival (2011)
<http://www.missycheerio.com/dos-donts-of-hungry-ghost-festival/ >
Redagavo: Gabija Denisovaitė