Pages Navigation Menu

Azijos enciklopedija internete

Dokkebi

Dokkebi

Dokkebi (도깨비), kitaip vadinami miško dievais duduri (두두리) ar korėjietiškais goblinais – tai Korėjos folklore dažnai minimos dvasios, įprastai įvairiose pasakose vaizduojamos kaip goblinai. Tai – kultūros ikona, pasirodanti animacijoje, komiksuose, muilo operose ir filmuose, kompiuteriniuose žaidimuose. Dažnai dokkebi vardas yra naudojamas ir parduotuvių lentynose, ant įvarių produktų pakuočių. Dokkebi turi atgrasią išvaizdą, tačiau dažniausiai jie atvaizduojami geraširdžiai ir turintys gerą humoro jausmą. Pasakose minima, jog jie gyvena kalnuose, o į visus mirtinguosius kreipiasi pagarbia forma „Mr. Kim“. Dokkebi vizualiai yra panašūs į japonų mitologinę būtybę Oni (Mikyung 2013).

Dokkebi išvaizda ir gyvenimo būdas
Šios būtybės yra ypatingos tuo, jog turi savitą gyvenimo stilių. Sakoma, jog jos valgo specialų želė konsistencijos patiekalą, pavadinimu memilmuk (메밀묵). Goblinai, kaip ir kitos Korėjos mitologinės būtybės, nemėgsta raudonųjų pupelių sriubos patdžiuk (kor. 팥죽 patjuk). Per žiemos lygiadienį, kai naktis ilgiausia, visų dvasių ir būtybių galios sustiprėja, todėl žmonės valgo memilmuk. Tikima, jog tai atbaido nemirtinguosius.

Rašytoja In-hak knygoje rašo: „Dokkebi naktį dirba, o dieną miega. Miegodami jie pavarsta senais daiktais: šluota ar šaukštu. Jie mėgsta triukšmą, kurį sukelia dužtantys daiktai, lojantys šunys ar jojantys žirgai“ (Choi 1988, p. 368). Goblinai be proto mėgsta juokauti ir atlieka triksterio vaidmenį Korėjiečių mitologijoje. Mėgstamiausias jų užsiėmimas – imtynės širumas (씨름 ssireum) ir jų iššūkis vyrams. Jei vyras bando laimėti, nustumdamas gobliną į kairę pusę, jis niekada neišloš, bet jei į dešinę – tuomet jam pasiseks, mat dokkebi iš tos pusės yra silpnesni ir neretai folkloro istorijose turi tik vieną koją.

Dokkebi nemeluoja ir tiki tuo, ką jiems kiti sako, turi magiškų galių ir geba užsiiminėti medkirtyste, dainavimu. Dauguma dokkebi nešiojasi su savimi stebuklingas lazdas banmangi (방망이), kuriomis gali pasisavinti kitų daiktus. Vienoje istorijoje pasakojama, kaip medkirtys apgavęs goblinus, pasisavino iš jų stebuklingą lazdą ir praturtėjo. Tačiau goblinai supratę apgavystę, pasigavo medkirtį, jį sumušė ir atsiėmė turtus.

Taip pat dokkebi kartais dėvi ir nematomumą suteikiančią kepurę, vadinamą gamtu (감투). Dažnai mitologijoje šios mitinės būtybės vaizduojamos skirtingai, tačiau panašiai: turi ragus, išvirtusias akis, didelę burną, ilgus nagus ir aštrius dantis bei gauruotą kūną. Įprastai jų išvaizda skiriasi priklausomai nuo laikotarpio, bet per visą istoriją į dokkebi buvo žvelgiama ne tik su baime, bet ir nuostaba – mat jie puikūs sergėtojai nuo piktų dvasių. Iki šiol žmonės rengia ritualus, skirtus dokkebi galioms sustiprinti ir tam, kad jie galėtų padėti apsisaugoti mirtingiesiems (Minhwa 2014).

Apeigos
Džiongam nori (영감놀이 Jonggam nori) – tai vieta, siejama su dokkebi, kuri skirta egzorcizmo apeigoms Džedžiu saloje. Čia dokkebi šamanizmo apeigos atsirado 1971 m. ir tęsiasi iki šių dienų. Džedžiu dialektu dokkebi yra tariami kaip dočebi (도채비 Dochaebi), bet šamanų apeigose jie vadinami čambongais (참봉 Chambong) arba džiongamais (영감 Jeonggam). Abu pavadinimai reiškia „dievą“.

Ritualo metu šamanai persirengia goblinais ir vaidina įvairius dialogus. Korėjos mitologijoje džiongamas yra turtinga mitinė būtybė, sergėjanti kaimus. Sakoma, kad džiongamas kartais linki žmonėms susirgti, ypatingai gražioms plaukikėms arba našlėms, atsisakiusioms jų paslaugų. Būtent todėl Džiongam nori apeigos ir yra atliekamos. Tai ritualas, kuris gydo ir atkuria goblinų aukų sutrikdytą sveikatą (Chung 2014, p. 51-52).

Kitas panašus ritualas – tai Dokkebi-gut (도깨비굿) – jis skirtas nubaidyti dokkebi. Praeityje dokkebi buvo laikomi pagrindiniais gaisro ir mirtinų ligų sukėlėjais. Tam, kad būtų išlaikytas kaimo saugumas, buvo pradėti rengti šamanizmo ritualai. Įdomus faktas tai, jog žvejų bendruomenėse šie goblinai yra laikomi geru talismanu, sugebančiu prišaukti laimikius į žvejybinį tinklą (Encyclopedia of Korean Folk Culture, 2014).

Naudota literatūra:

Mikyung, B., 2013. The Originality of the Visualization of the Korean Dokkaebi, [internete] rasta:
http://design-cu.jp/iasdr2013/papers/1306-1b.pdf, [žiūrėta 2015 04 25].
Pa-in Society of Korean Cultural Studies, 2006. Minhwa [internete] rasta: http://www.minwha.co.kr/menu/dokkebi/main.php, [žiūrėta 2015 04 25].
Choi, I.H., 1988. Hankook Minsokhak (The Korean Folklore) Saemunsa
Chung, M.S., 2014 . Encyclopedia of Korean Folk Beliefs: Encyclopedia of Korean Folklore and Traditional Culture Vol. II [e-knyga] rasta: https://books.google.lt/books?id=nsN3BgAAQBAJ, [žiūrėta 2015 04 29].
Encyclopedia of Korean Folk Culture. 2014. [internete] rasta: http://folkency.nfm.go.kr/eng/twelvemonths.jsp?id=640&d=&m=february, [žiūrėta 2015 04 29].
Encyclopedia of Korean Folk Culture, 2014. [internete] rasta: http://folkency.nfm.go.kr/eng/subjectindex.jsp?d=folkbeliefs&tit_idx=2295&f=O2 >, [žiūrėta 2015 04 30].

6 votes