Madžongas
Madžongas (Mahjong) – tai stalo žaidimas keturiems žmonėms. Šis žaidimas atsirado valdant Čingų (Qing) dinastijai. Žaidimas reikalauja gerų įgūdžių, strategijos ir galimybių skaičiavimo.
Kilmė
Yra daug teorijų iš kur kilo madžongas. Žinoma, kaip yra įprasta su kiniškais žaidimais, viena iš teorijų yra ta, kad šį žaidimą išrado Konfucijus, o mistinėse istorijose vakariečių prekybininkai šimtmečius ar net tūkstantmečius teigė, jog šiuo žaidimu norėta sužavėti potencialius pirkėjus. Tačiau, visa tai yra mažai tikėtina, nes įrodymų apie šį žaidimą rasta tik nuo 1880 metų. Iš tikrųjų, madžongo istorija yra paprasta ir gali būti padalinta į dvi dalis: pirmoji – iki ankstyvųjų 1920-ųjų, kai madžongas buvo žaidžiamas tik Kinijoje, ir antroji dalis – po ankstyvųjų 1920-ųjų, kai žaidimas buvo atrastas ir išpopuliarėjo kitose šalyse. Kortelių žaidimai jau buvo atsiradę 1120 m. pr. Kr. Dauguma žino žaidimą domino, tačiau madžongas panašesnis į kortų žaidimus, priklausiusius romio (Rummy) šeimai. Didžioji dalis žaidimų, taip pat ir madžongas, žaidžiami su mažiausiai keturiomis kortų kaladėmis, kurių tikslas – kortelių poravimas. Nepaisant to, kad žaidimas kilo netoli Šanhajaus, beveik neabejojama, jog madžongas yra matiao (Ma-Tiao) palikuonis. 1905 m., madžongas nebuvo populiarus kituose regionuose, tačiau per kitus 15 metų žaidimas greitai paplito beveik visoje Kinijoje, ir tai tapo populiariausiu žaidimu, kuris pakeitė net šachmatus. Kinai palaipsniui pašalino nerafinuotus žaidimo elementus ir įtraukė aplinkinių ritualų metodus, kurie dabar yra nekintantys. Dauguma šių ritualų būna žaidimo pradžioje, kai yra maišomos kortelės, kai keturios sienos, kurios yra pastatytos iš kortelių, sudaro kvadratą ir yra dalijamos, kad suformuotų „Kongo dėžę“. Pradžiamoksliui, šie ritualai gali atrodyti gluminantys ir bereikšmiai, tačiau iš tikrųjų, madžongas yra lošimo iš pinigų žaidimas, todėl dauguma šių elementų padeda išvengti sukčiavimo. O tai yra labai svarbu, kai žaidžiama iš didelės pinigų sumos. Visi šie žaidimo patobulinimai vyko tarp 1910 ir 1920 metų. Pakanka pasakyti, jog daugybė žaidimo gerbėjų 1920 m. madžongo variantą laiko „tobulu“ ir žvelgia į būsimus pakeitimus su didele panieka. Tačiau, šiuo metu Kinijoje žaidžiama su daug skirtingų taisyklių varijacijų, o tai priklauso nuo regiono ir žaidimo rimtumo.
Madžongas už Kinijos ribų
Kai Vakarai maždaug 1920 m. „atrado“ madžongą, žaidimas išpopuliarėjo visame pasaulyje. Dauguma Tolimųjų Rytų regionų, šį žaidimą žaidžia klasikinėmis kinų taisyklėmis, tačiau britai, amerikiečiai ir japonai susikūrė savas taisykles. Visų pirma, Madžongas atsirado Japonijoje 1907 m., tačiau, kaip ir Šiaurės Amerikoje, ir Britanijos imperijoje, žaidimas išpopuliarėjo 1920 m. Amerikoje pradinis žaidimas buvo supaprastintas, tačiau vėlesnės naujos taisyklės buvo sunkesnės. Tačiau, Japonai pilnai nepakeitė pagrindinių žaidimo taisyklių, todėl žaidimas greitai išpopuliarėjo. Amerikoje madžongas atsirado Džozefo P. Bobkoko (Jospeh P. Babcock) dėka, kadangi jis 1922 m. pradėjo importuoti žaidimo rinkinius į JAV. Siekdamas pelno, Bobkokas supaprastino žaidimo taisykles, didelę dalį įdomių gudrybių jis pašalino.
Geriausios kortelės yra pagamintos iš bambuko ir dramblio kaulo, arba iš kaulo, ant kurio yra gražiai ranka išgraviruoti paveikslėliai, pavyzdžiui: gėlės, metų laikų pavadinimai, kiniškų skaičių hieroglifai, bei skaičių seka, sudėta iš apskritimų ir bambukų. Gėlės, metų laikai tradiciškai būdavo meninės kūrybos. Nors žaidimas tapo išties populiariu, tačiau amerikiečiai buvo nepatenkinti šia madžongo versija, todėl jie pradėjo koreguoti žaidimo taisykles, pridėdami daugybę keistų, bet tuo pačiu „ypatingų ėjimų“, kurie turėjo padidinti žaidimo malonumą. Tačiau viso to rezultatas – visiška painiava. Dvi populiariausios žaidimo versijos 1924 m. buvo: „One-double“ ir „Cleared-Hand“, o apie klasikinį kinišką madžongą buvo žinoma mažai. Nors žaidimas buvo gana malonus, po kurio laiko žmonių susidomėjimas juo dingo ir galiausiai madžongo populiarumas baigėsi iki 1935 m. Šiais metais žaidimas vėl pradėjo populiarėti Amerikoje, tačiau su naujomis taisyklėmis, kurios priklausė tarptautinei madžongo sąjungai (The National Mah Jong League Inc.). Jie taip pat vis dar tikina, jog jie gamina „oficialias“ amerikietiškas taisykles. Deja, užuot grįžę į pradines žaidimo taisykles, jie pakartojo tą pačią klaidą. Visa tai sukūrė daug kliūčių ir pastūmėjo amerikietišką madžongą dar toliau nuo tikrųjų taisyklių. Didžiojoje Britanijoje madžongas išpopuliarėjo beveik tuo pačiu metu kaip ir Amerikoje, ir visa tai atsispindėjo kitose Britanijos Imperijos dalyse, ypač Indijoje. Pavyzdžiui, Čadas Valei (Chad Valley) buvo pirmasis, kuris paskelbė apie žaidimą 1923 m. Šiame regione buvo žaidžiamas ir kiniškas ir amerikietiškas madžongas. Tačiau, priešingai nei Amerikoje, britai suprato, kad kiniška versija – tai tikrasis madžongas. Jie buvo įsitikinę, jog amerikietiška bei kitos žaidimo versijos buvo tik moderniosios formos. Populiariausi žaidimo variantai buvo paremti pusiau oficialiomis taisyklėmis pagal „Karalienės Klubo Taisyklės“ (The Queens Club Rules) ir taisyklėmis, kurios nustatytos pagal C. M. W. Higginsoną. Abu jie buvo paremti kiniškais variantais.
Šiomis dienomis, nors egzistuoja ir įprastos greitai plintančios taisyklės, Britų madžongo federacija (The British Mah Jong Federation) paskelbė taisykles, kurios nurodo, jog madžongas buvo žaidžiamas Didžiojoje Britanijoje XX a., bei šios taisyklės yra artimesnės kiniškam žaidimui, nei japoniškas ar amerikietiškas madžongas. Pagrindiniai taisyklių skirtumai yra tie, jog „chow“ (trijų vienodų kaladėlių rinkinys) gali priklausyti vienam asmeniui per ėjimą, ir tai, jog keli papildomi specialieji ėjimai yra uždrausti.
Madžongo rinkinį sudaro:
- 36 apskritimo formos korteles, kurios vaizduoja skaičius nuo 1 iki 9, kiekvieno skaičiaus yra po keturias vienodas korteles.
- 36 kortelės, ant kurių surašyti kiniški hieroglifai, reiškiantys skaičius nuo 1 iki 9, taip pat kiekvieno skaičiaus yra po 4 vienodas kortas.
- 36 kortelės, 4 rinkiniai iš 9 kortelių, ant kurių pavaizduotas bambukas. Visose kortelėse pavaizduota nuotrauka rodo bambukų skaičių, išskyrus pirmoje – joje dažniausiai būna pavaizduotas žvirblis ar koks kitas paukštis, o bambuko atvaizdo iš viso nėra. 1, 5, 7 ir 9 kortelėje vaizduojami abiejų rūšių bambukai – raudonasis ir žaliasis. Kitose kortelėse yra pavaizduotas tik žaliasis bambukas.
- 16 vėjo kortelių – po 4 kortelės kiekvienai vėjo rūšiai.
- 12 drakono kortelių – 4 Raudonojo drakono, pažymėtos ryškiu raudono drakono atvaizdu; 4 Žaliojo drakono, pažymėtos ryškios žalios spalvos drakono atvaizdu ir 4 Baltojo drakono kortelės, kurios tradiciškai būna visiškai tuščios. Tačiau, kai kurie rinkiniai Baltojo drakono kortelę pažymi didžiąja raide „P“, kuri reiškia „Pai“ – baltas, tyras.
- 4 gėlių kortos – jos yra sužymėtos nuo 1 iki 4, ir yra neprivalomos. Jeigu jos žaidime yra naudojamos – ištrauktos jos gali duoti papildomų taškų. Gėlių atvaizdai skiriasi kiekviename rinkinyje, tačiau dažniausiai vaizduojami yra slyvų žiedai, orchidėjos, chrizantemos ir bambukas.
- 4 sezonų kortelės – jos taip pat yra sunumeruotos nuo 1 iki 4, ir gali duoti papildomų taškų, jeigu jos yra ištraukiamos. Sezonų vaizdavimas yra labai įvairus, be to, dažniausiai jie būna neatpažįstami kaip metų laikai tų žmonių, kurie nemoka skaityti kiniškų hieroglifų.
Pasiruošimas žaidimui
- Sėdėjimas. Kiekvienos kortelės, su vėjo krypčių užrašu (šiaurė, pietūs, rytai, vakarai), ant stalo turi būti padėta po vieną. Kiekvienas žaidėjas paima po vieną kortelę ir atsisėda iš eilės, prieš laikrodžio rodyklę – šiaurė, vakarai, pietūs, rytai. Tai yra nestandartinės kompaso pozicijos. Vieta rytuose yra svarbiausia pozicija, nes šis žaidėjas pradeda žaidimą, bei gali laimėti arba pralaimėti dvigubai. Vėliau sėdėjimo vietos gali keistis tokiais atvejais: jeigu laimi žmogus sėdintis ne Rytų vėjo, o kitose pozicijose, tuomet pozicijos keičiasi pagal laikrodžio rodyklę, bet jeigu Rytų vėjo pozicijoje sėdintis asmuo laimi, tuomet žaidimo vietos lieka tos pačios. Kai kiekvienas žaidėjas pabuvoja Rytų vėjo pozicijoje, tuomet ypatingoji vieta tampa Pietų vėjo pozicija. Ir vėl viskas tas pats, kai visi žaidėjai pabuvoja šioje pozicijoje, tuomet dominuojančioji pozicija – Vakarų vėjo, o vėliau Šiaurės vėjo. Žinoma, nėra būtina užpildyti visas šias pozicijas.
- Sienos statymas. Visos kortelės yra kruopščiai išmaišomos paveikslėliu žemyn. Šis ritualas vadinamas „žvirbliu čirškesiu“ (The twittering of the sparrows). Kai tik baigiama maišyti, kiekvienas žaidėjas turi paimti 34 korteles ir sustatyti jas į eilę, po dvi kaladėles viena ant kitos ir taip padaryti 17 stulpelių. Visos kortelės turi būti paveikslėliu į apačią ir turi būti išdėliota priešais kiekvieną žaidėją iš kairės į dešinę. Tuomet visos keturios eilės sujungiamos ir suformuojamas kvadratas, o tai simbolizuoja Didžiąją Kinų Sieną. Labai svarbu, kad šios sienos neturėtų tarpų ir būtų sujungtos kampuose, taip įsitikinama, kad visoms piktosioms dvasioms ir pasiklydusiems drakonams nėra galimybės patekti į vidų.
- Sienų griovimas. Rytų vėjo pozicijoje sėdintis žaidėjas meta kauliukus, kad nuspręstų, kuris žaidėjas pradeda griauti sieną. Skaičiuoti pradedama nuo kauliukų metėjo ir toliau einant prieš laikrodžio rodyklę tiek kartų, kokį skaičių rodo kamuoliukai. Tas žaidėjas, ties kuriuo sustojo kauliukų skaičiavimas, meta kauliukus vėl ir sudeda abiejų metimų skaičius. Tuomet skaičiuoja savo sienos korteles iš dešinės į kairę. Nuo ten, kur baigiasi skaičiavimas, pradedama griauti siena: pašalinamos kortelių poros ir padedamos ant prieš tai esančios viršutinės kortelės viršaus, o apatinė kortelė dviem ėjimas paeina toliau prieš laikrodžio rodyklę. Šios dvi kortelės vadinamos „pamestosiomis“.
- Pradedant po pertraukos (pavyzdžiui, tęsiant pagal laikrodžio rodyklę aplink sieną) keturios kortelės yra išdalinamos kiekvienam žaidėjui iš eilės pradedant nuo to, kuris sėdi Rytų vėjo pusėje ir dalinama prieš laikrodžio rodyklę iki tol, kol kiekvienas žaidėjas turi 12 kortelių. Toliau, tęsiant dalinimą ta pačia kryptimi, pirma ir trečia kortelės esančios viršuje yra išdalinamos Rytų vėjo pusėje sėdinčiam žaidėjui, pirmoji apačioje – Pietų vėjo pozicijoje, kita – Vakarų pozicijoje ir paskutinė kortelė išdalinama Šiaurės vėjo pozicijoje sėdinčiam asmeniui. Tai užbaigia dalinimą. Rytų pozicijoje sėdintis asmuo turi 14 kortelių, o visi kiti žaidėjai turi po 13.
Dažniausiai žaidėjai bando sudėlioti kortelių setus. 3 pagrindiniai setai yra: „Pung“ – 3 vienodų kortelių setas: pvz: 3 x Raudoni Drakonai; 3 x skaičius „du“ kiniškai. „Kong“ – 4 vienodų kortelių setas, pvz: 4 x skaičius 8 iš bambuko. Pagrindinė žaidimo esmė yra surinkti tokias korteles, kad galėtum sakyti madžongas ir palikti žaidimą.
Žaidimas
Pirmąjį ėjimą daro žmogus, sėdintis Rytų vėjo pusėje. Jis pašalina vieną kortelę padėdamas ją į kvadrato vidurį, paveikslėliu į viršų. Visi vėlesni ėjimai yra pradedami žaidėjui ištraukus vieną kortelę, ir, pasirinkęs nereikalingą kortelę, ją padėti į kvadrato vidurį. Tačiau tai, kurio žaidėjo ėjimas bus kitas ir iš kur jis turi traukti kortelę, keičiasi.
- Po kiekvieno kortelės pašalinimo bet kuris žaidėjas turintis dvi ar tris tokias pačias korteles, kaip išmestoji, gali paimti tą kortelę ir sakyti „madžongas“, „pung“ arba „kong“. Tas žaidėjas, kuris paima pašalintą kortelę, pasakęs „pung“ ar „kong“ turi atversti šias korteles ant stalo priešais jį. Madžongo atvėju, jis paima išmestas korteles ir parodo visas korteles, taip pabaigdamas žaidimą.
- Jeigu nei vienas žaidėjas neturi „madžongo“, „pung“, ar „kong“, žaidėjas, sėdintis dešinėje to žaidėjo, kurio eilė ką tik buvo, žengia kitą ėjimą.
Visuomet ėjimas baigiasi tuomet, kai yra išmetama kortelė, paveikslėliu į viršų, į kvadrato vidurį.
- Bet kada, kai yra „padaromas“ „kong“, žaidėjas turi parodyti visas korteles, kurios sudarė „kong“ ant stalo ir iš karto paimti vieną kortelę iš sienos eilės.
- Paskelbtas „pung“ bet kada gali būti paverstas į „kong“, tačiau tik tuomet, kai žaidėjas pats ištraukią reikiamą kortelę iš sienos. Taip pat, „kong“ gali būti padarytas gaunant išmestą kortelę, tačiau tik tuomet, jeigu visos kitos trys kortelės yra neatverstos (paslėptos).
- Visos kortelės, kurios yra išmestos į sienų vidurį, yra bevertės, išskyrus tą kortelę, kuri buvo paskutinė išmesta.
Žaidimo pabaiga
- Jeigu visos kortelės iš sienos yra ištrauktos, yra paskelbiamos lygiosios ir nei vienas žaidėjas negauna taškų. Visos kortelės yra vėl išmaišomos, o žaidimas pradedamas tuo pačiu žaidėju.
- Kai žaidėjui trūksta tik vienos kortelės, kad galėtų skelbti „madžongą“, jis turi kitiem žaidėjams pranešti, jog liko „viena kortelė iki Madžongo“. Tai perspėja kitus žaidėjus, kad jie būtų atsargesni ir apgalvotų kurią kortelę išmesti.
- Tas žaidėjas, kuris ištraukęs kortelę užpildo madžongą, atverčia visas korteles ir sako „madžongas“.
- Gali nutikti taip, kad vienas žaidėjas gali užpildyti „madžongą“ su ką tik išmesta kortele, o kitas žaidėjas gali turėti „pung“ ar „kong“ su ta pačia kortele. Šiuo atveju, žaidėjas su „madžongu“ turi pirmenybę. Taip pat gali nutikti, jog du žaidėjai tuo pačiu metu užpildo „madžongą“ su ką tik išmesta kortele. Šiuo atveju, žaidėjas, arčiausiai to žaidėjo, kuris išmetė kortelę, skaičiuojant iš dešinės pusės, laimi ginčą ir užpildo „madžongą“.
- Žaidėjas negali skelbti „kong“ ir užpildyti madžongą, todėl, kad visuomet turi būti atliktas kortelių pakeitimas skelbiant „kong“. Taip pat žaidėjas negali skelbti Madžongo ir tuomet pašalinti kortelę.
Kinijoje, taip pat ir kitose Rytų Azijos šalyse, madžongas yra kaip laisvalaikio praleidimo forma, kuri pilnai įsitraukė į kasdienybę. Iš tikrųjų, daugelyje šalių pagrindinės temos, norint pradėti pokalbį, yra apie orą ar sportą, tačiau, Kinijoje tikriausiai labiausiai paplitęs susipažinimo užsiėmimas yra vakaro madžongo žaidimas. Šis žaidimas žaidžiamas namuose, privačiuose klubuose, per gimtadienius, vestuvių šventėje, per atostogas. Tai yra populiarus užsiėmimas norint užimti verslo klientus.
Naudota literatūra
- Mastersofgames.com., 2017. The Rules of Mah Jong or Mah Jongg. Master of Games. [Internete] Prieiga per internetą: Čia [Žiūrėta 2017 m. gegužės 29 d.].
- Rummy.com., 2017. Mahjong Rules – How to play Majhong. Rummy.com [Internete] Prieiga per internetą: Čia [Žiūrėta 2017 m. gegužės 29 d.].
- Mahjongtime.com., 2017. European Classical Mahjong Rules. Mahjong Time.[Internete] Prieiga per internetą: Čia [Žiūrėta 2017 m. gegužės 29 d.].